Laser og ultralyd afslører skjult hudkræft

En ny opfindelse kan vise, om patienter med modermærkekræft har skjulte kræftceller i blodet. Forskerne håber, metoden kan udvikles til en ny, banebrydende behandling.

Modermærkekræft har en modbydelig evne til at sprede sig i kroppen, uden at lægerne opdager det.

Som med andre kræfttyper sker det ved, at enkelte kræftceller løsner sig fra svulsten og vandrer med blodet til et andet sted, hvor de kan danne nye svulster.

De løse modermærkekræftceller er ekstra svære at opdage, fordi de i modsætning til andre kræftceller ikke afslører sig selv ved at have karakteristiske proteiner på overfladen, som adskiller dem fra sunde celler.

Hudkræftcelle varmes op

Det problem kan et nyt apparat løse. I stedet for proteinerne fokuserer det på cellernes indhold af pigmentet melanin, som er ekstra højt i modermærkekræftceller.

Den nye opfindelse, som kaldes en Cytophone og er udviklet af et forskerhold fra University of Arkansas i USA, udnytter en kombination af laserlys og ultralydsskanning.

Cytophonen føres tæt hen over huden, så laserlyset kan trænge nogle millimeter ned til blodkarrene.

Når laserlyset rammer en hudkræftcelle med et højt indhold af melanin, varmes den op, hvilket udløser en svag bølge af ultralyd, som opfanges af ultralydsskanneren.

Laserlys skal dræbe kræftceller

I et forsøg afprøvede forskerne Cytophonen på en række forsøgspersoner, hvoraf nogle havde modermærkekræft og andre ikke.

Hos 19 raske patienter gav den intet udslag, men hos 27 ud af 28 kræftpatienter kunne den påvise de vandrende kræftceller.

Laser skanner arm

Den såkaldte Cytophone er så præcis, at den kan afsløre en enkelt modermærkekræftcelle i en hel liter blod.