Nyt filter fanger kræftceller

Et lille bærbart apparat, der kan indfange kræftceller, før de danner nye svulster. Det er, hvad amerikanske forskere har opfundet i et nyt filter på størrelse med en cigaretpakke. Målet er, at apparatet skal rense alt blod i kroppen på få timer.

Forskere fra University of Michigan i USA har udviklet et bærbart filter, som kan forhindre, at kræft breder sig og danner nye svulster, såkaldte metastaser.

Filteret indfanger de kræftceller, som forlader en svulst og driver med blodstrømmen rundt i kroppen – parate til at slå sig ned et nyt sted.

Opfindelsen fylder ikke mere end en cigaretpakke, så kræftpatienten kan bære rundt på den, fx monteret på ydersiden af overarmen. Blodfilteret kobles simpelthen på en blodåre, så blodet ledes ind gennem filteret og derefter tilbage i åren igen.

Kræftceller hænger fast som fluer på papir

Selve filteret består af et lag af kulstofmaterialet grafen, som blodet strømmer henover. På grafenens overflade sidder antistoffer, som binder sig til bestemte proteiner på kræftcellernes cellemembran.

De syge celler bliver dermed hængende på filteret som fluer på et stykke fluepapir, mens de sunde celler fortsætter uhindret. Undervejs gennem filteret tilføres blodet et stof ved navn heparin, som forhindrer det i at størkne.

Det sikrer, at der ikke opstår blodpropper, når blodet kommer tilbage i kroppen.

Kræftcellerne fanges som fluer på fluepapir

undefined

Et bærbart filter leder blodet gennem en labyrint af små kanaler, som har et tyndt lag grafen i bunden. Antistoffer på grafenen indfanger de kræftceller, som flyder forbi.