Iklædt rustning har sædceller i et forsøg kæmpet sig frem til kræftceller og frigivet en last af kræftdræbende medicin.

© CLAUS LUNAU & SHUTTERSTOCK
Medicin - Kræft

Sædceller skal hjælpe med at behandle kræft

Rustningsklædte sædceller skal transportere kræftdræbende kemomedicin til svulster i kvinders underliv.

Forskere i Tyskland har udviklet et opsigtsvækkende nyt våben i kampen mod kræft i kvinders underliv. De vil bruge sædceller til at transportere kemomedicin frem til kræftceller i fx kvindens livmoder eller i livmoderhalsen.

Forskerne, som kommer fra blandt andet universitetet i Chemnitz, lagde først sædcellerne i blød i kemomedicin, som dermed trængte ind i cellerne.

Derefter udskar de med en stråle af elektroner mikroskopiske dragter til sædcellerne og belagde derefter dragterne med jern og titanium.