spisesvampe, kræft, svampe, risiko

Svampe reducerer risikoen for kræft

18 gram svampe om dagen kan reducere risikoen for kræft med 45 pct., viser forskning.

Shutterstock

Hvis du er en dem, der elsker at guffe champignon i dig, er der gode nyheder.

Forskere har nemlig i en stor undersøgelse konkluderet, at et fast indtag af svampe reducerer risikoen for kræft betragteligt.

Ved at analysere data fra 19.500 kræftpatienter fra perioden 1966 til 2020 fandt forskerne ud af, at mennesker, der indtager ca. 18 gram spisesvampe om dagen, har 45 pct. lavere risiko for at udvikle en kræftsygdom.

Svampe fyldt med vigtigt stof

Årsagen til den beskyttende effekt skal findes i ergothioneine, en særlig aminosyre, som spisesvampene indeholder.

Stoffet er ifølge forskerne en effektiv antioxidant og cellebeskytter, der sandsynligvis er årsagen bag det opsigtsvækkende resultatet.

Svampe som shiitake, østershat og maitake indeholder meget ergothioneine, men også almindelige hvide champignoner og portobello har en effekt.

Størst effekt ved brystkræft

Forskerne undersøgte også forskellige typer af cancer og fandt ud af, at svampespisere havde endnu lavere risiko for at udvikle bestemte typer kræft.

Personer, der spiser svampe regelmæssigt, har fx en betydelig lavere risiko for at udvikle brystkræft, viser forskernes opgørelse.