Nej, her afslører WHO-direktør ikke, at nogle lande bruger coronavacciner til at slå børn ihjel

Talrige opslag på sociale medier hævder, at WHO har indrømmet, at coronavaccinerne slår børn ihjel. Men det er slet ikke, hvad Tedros Adhanom Ghebreyesus siger, selvom en talefejl får det til at lyde sådan.

Talrige opslag på sociale medier hævder, at WHO har indrømmet, at coronavaccinerne slår børn ihjel. Men det er slet ikke, hvad Tedros Adhanom Ghebreyesus siger, selvom en talefejl får det til at lyde sådan.

Shutterstock

En simpel talefejl vækker i øjeblikket stor opsigt på sociale medier.

I flere både danske og udenlandske opslag på sociale medier og artikler på netsider kan man læse, at Verdenssundhedsorganisationen (WHO) nu bekræfter, hvad mange mener at have vidst hele tiden - nemlig at covid-19-vaccinerne slår børn ihjel.

Ved et pressemøde, WHO afholdte den 20. december, siger organisationens generaldirektør, Tedros Adhanom Ghebreyesus, nemlig selv, at nogle lande bruger booster-vacciner til at slå børn ihjel. I hvert fald hvis man skal tro opslagene.

Opslagene henviser alle til videobidder fra pressemødet, hvor WHO-generaldirektøren angiveligt siger: “So if it (booster-vaccinerne, red.) is going to be used, it is better to focus on those groups who have risk of severe diseases and death, rather than, as we see, some countries are using to give boosters to kill children, which is not right.”

Tedros Adhanom Ghebreyesus skulle altså angiveligt sige, at det er bedre at fokusere på at vaccinere risikogrupper, der risikerer at blive alvorligt syge eller dø af covid-19 frem for at bruge booster-vaccinerne til at slå børn ihjel, som nogle lande gør.

Og den udtalelser har antændt vrede blandt brugere på sociale medier.

© Shutterstock

“DET SAGDE HAN BARE IKKE!!!,” skriver en bruger i sit opslag med videoen.

Og nej, Tedros Adhanom Ghebreyesus sagde ikke ved WHO’s pressemøde, at covid-19-vaccinerne slår børn ihjel.

I stedet var der tale om en simpel talefejl, hvor WHO-generaldirektøren snubler over ordet “children” og i første omgang kommer til at udtale det “cil-”, inden han omgående retter sig selv og siger “children”.

Men fordi, han i første omgang siger “cil-” med en k-lyd, lyder det altså, som om han siger “kill” (dræbe, red.).

WHO går i rette

WHO er, efter videobidderne begyndte at sprede sig på sociale medier, selv gået i rette med påstanden om, at Tedros Adhanom Ghebreyesus mener, at coronavaccinerne slår børn ihjel.

“Han gentog den samme stavelse, hvilket kom til at lyde ‘cil-children.’ En hvilken som helst anden tolkning af det er 100% ukorrekt,” fortæller en talsperson fra WHO til BBC.

Hvad Tedros Adhanom Ghebreyesus i virkeligheden sagde ved pressemødet, var, at man bør prioritere at give coronavacciner til risikogrupper frem for at give dem til børn, der typisk ikke bliver alvorligt syge af covid-19.

Samtidig sagde han, at det er forkert at prioritere at give børn i højindkomstlande booster-vacciner, når der stadig er ældre mennesker i visse lande, der endnu ikke har fået første vaccinestik.

Det fremgår også af WHO’s transskribering af pressemødet.