Protein kan være skyld i sklerose

Canadiske forskere mener, at et særlig protein i kroppen kan være skyld i den invaliderende sygdom sklerose. Opdagelsen kan sætte skub på udviklingen af ny og mere målrettet medicin uden bivirkninger.

På verdensplan er 2,3 millioner mennesker ramt af multipel sklerose, hvor kroppens immunforsvar fejlagtigt angriber hjernevævet.

Immuncellerne trænger gennem den såkaldte blod-hjerne-barriere og nedbryder den isolering, som omkranser hjernecellernes udløbere.

Nu har forskere fra University of Montreal i Canada fundet et protein, som hjælper immuncellerne med at snige sig gennem barrieren.

Immunceller nedbryder hjernen

Huller i hjernens forsvarsværk betyder, at de forvirrede immunceller kan trænge ind til hjernevævet og angribe nervecellernes isolering.

Protein smugler farlig cocktail ind i hjernen

Forskerne undersøgte, hvilken rolle proteinet ALCAM spiller hos mus med en skleroselignende sygdom.

Forsøgene viste, at det især var immunforsvarets B-celler, som proteinet smuglede gennem blod-hjerne-barrieren, og at det netop var musene med mange B-celler i hjernevævet, som var hårdest ramt af sygdommen.

Da forskerne blokerede for proteinet, kunne de se, at sygdomsforløbet hos musene blev bremset.

Ved sklerose trænger immunceller fra blodet ind i hjernen og ødelægger cellernes isolering.