Sådan lider din krop og din hjerne under social isolation

Din arbejdsplads har sendt dig hjem, cafeerne er lukket, festivaler aflyst og sport udskudt på ubestemt tid. Bor du for dig selv, har muligheden for alenetid aldrig være bedre. Men det kan også blive for meget. Påtvungen social isolation og ensomhed skader nemlig både krop og hjerne.

Din arbejdsplads har sendt dig hjem, cafeerne er lukket, festivaler aflyst og sport udskudt på ubestemt tid. Bor du for dig selv, har muligheden for alenetid aldrig være bedre. Men det kan også blive for meget. Påtvungen social isolation og ensomhed skader nemlig både krop og hjerne.

Shutterstock

Er du en af de mange, der til hverdag bor alene og nu er sendt hjem fra studie eller arbejde, så kommer ensomheden sikkert snigende.

Små doser alenetid i en travl hverdag gavner fx din koncentration og din kreativitet. Længere perioder med påtvungen social isolation trækker til gengæld i den anden retning og er skadelige.

Hele kroppen tager skade af social isolation

Ensomhed kan fx føre til depression, søvnproblemer og angst. Symptomerne minder om lidelsen posttraumatisk stress, der rammer soldater, som har været i kamp.

Social isolation øger desuden risikoen for en lang række sygdomme, bl.a. kræft og svækket immunforsvar. Og et svækket immunforsvar er det sidste, du har brug for med coronavirus i omløb.

De mange negative effekter summerer til et direkte livstruende facit.

I syv år frem til 2018 fulgte engelske og finske forskere 480.000 briter mellem 40 og 69 år. Deres undersøgelse viste, at ensomme har en 50 % forhøjet risiko for en for tidlig død, hvis de samtidig har hjerteproblemer.

Dine hormoner mister balancen

Det er bl.a. dit hormonsystem, som bliver påvirket af social isolation. Forskerne har fx påvist en stigning af stresshormonet kortisol hos ensomme.

Stresshormoner er en del af dit kæmp-eller-flygt-system. Ensomhed kan dog ikke løses på den måde, og så bliver stofferne hængende i blodbanen.

Omvendt kommer ensomme til at mangle bl.a. oxytocin. Oxytocin kaldes også 'krammekemikaliet' og er et af kroppens lykkehormoner sammen med serotonin, dopamin og endorfiner.

Oxytocin er med til at modvirke netop stress og bliver fx frigivet ved sex, og når du får et kram af en, du elsker. Er du isoleret, så har begge dele lange udsigter lige nu.

Kemi bremser negative effekter

Effekterne af manglende fysisk berøring har ført til begrebet hudsult. Hudsult er ikke en klinisk diagnose, men effekterne er altså helt reelle.

Undersøgelse hos andre sociale arter peger dog muligvis på en fremtidig medicinsk behandling for ensomhed.

Moriel Zelikowsky fra California Institute of Technology og hendes kolleger viste i 2018, hvordan 14 dages social isolation fik koncentrationen af stoffer kaldet takykininer til at stige i hjernen på mus.

Ved kemisk at blokere takykininerne kunne forskerne i vid udstrækning bremser de negative effekter. Forsøgene blev altså udført på mus, men de involverede stoffer findes også hos mennesker.

Vær social alene

Mens vi venter på pillen mod ensomhed, er der fortsat en del, du selv kan gøre.

  • Hold kontakten med dine venner og familie - meget gerne med videolink som fx Facetime, Skype eller Zoom.
  • Tal med andre mennesker i den virkelige verden på en daglige gåtur. Det må du godt, hvis bare I holder afstand.
  • Gå tur med en hund, du kender, eller lån en kat. Begge dele kan sænke dit stressniveau og modvirke effekterne af social isolation.