bioterror
Medicin - Sygdomme

Klodens værste angreb med biologiske våben

I årtier har verden frygtet terror med miltbrand og andre biologiske våben. Flere gange er mareridtet blevet til virkelighed – med frygtelige pinsler og død til følge.

1. Pest-inficerede lopper

Ofre: 120 døde

Fra 1930 til 1942 lukkede den japanske terrorgruppe Unit 731 omkring 15 millioner pest-inficerede lopper ud i de kinesiske byer Quxian og Ning-hsien. Angrebene resulterede i 120 dødsfald.

2. Miltbrand i breve

Ofre: 5 døde og 17 syge

Ukendte gerningsmænd sendte i 2001 miltbrandsporer i breve til amerikanske senatorer og indflydelsesrige mediehuse.

Miltbrandsporer udløser høj feber og så meget blødning i lungevævet, at offeret drukner.

Angrebene kostede fem amerikanere livet, mens 17 blev alvorligt syge. FBI betegner brevene som det værste bioterrorangreb i USA's historie.

3. Salmonella i salatbaren

Ofre: 751 med voldsom diarré

Den indiske religiøse kult Rajneeshee Cult inficerede i 1984 en salatbar med bakterien Salmonella enterica Typhimurium. Angrebet skete lige før et valg i Dallas i Oregon, USA, og gruppens motiv var angiveligt at gøre buffetgæsterne så syge, så de blev forhindret i at stemme. På den måde ville terrorgruppen påvirke udfaldet af valget.

Salmonellaforgiftningen førte til 751 syge, hvoraf 45 måtte indlægges.

4. Forgiftede donuts

Ofre: 45 med mavekatar

En laboratoriemedarbejder i Texas forgiftede med vilje en bunke muffins og donuts med farlige bakterier og stillede dem frem til sine kolleger. Kagerne indeholdt Shigella dysenteriae, som kan give dødelig infektion i tarmen.

Episoden førte til 45 tilfælde af mavetarmkatar, og fire af ofrene måtte indlægges. En grundig eftersøgning afslørede dog synderen, som fik en fængselsstraf på 20 år.

5. Miltbrand i luften

Ofre: Angreb afværget

Den japanske dommedagskult Aum Shinrikyo forsøgte i midten af 1990’erne at sprede dødelige sygdomme som miltbrand og botulisme. Det lykkedes gruppen at fremstille store mængder miltbrandsporer, som de ville sprede ud over Tokyo fra fly og høje bygninger. Heldigvis havde kulten fundet og opdyrket en ufarlig stamme af miltbrandbakterien.

I alt udførte gruppen angiveligt omkring ti terrorhandlinger med biologiske våben, som alle mislykkedes.

Aum Shinrikyo udførte også flere angreb med kemiske våben, som – modsat angrebene med de biologiske våben – var yderst effektive. Et angreb med nervegassen Sarin i Tokyos metro kostede 12 livet, og mere end 5000 blev såret.

Miltbrand kommer med posten

Verden har de sidste årtier frygtet terrorangreb med biologiske våben, og det har intensiveret forskning i fx miltbrand-sporer og andre dødsensfarlige mikrober.

Sikkerheden følger desværre ikke altid med, og det kan du læse om i denne artikel: