TOPLISTEN: De mest lovende kure mod Covid-19

Laboratorier og medicinalfirmaer over hele verden kæmper for at kommer først med en kur mod Covid-19. Der er midler, som skal lindre symptomer. Der er serummer, som skal sikre midlertidig immunitet - og vacciner, som potentielt kan udrydde sygdommen for altid.

NIAID

Allerede efter tre måneder er der lovende vacciner, midler og serummer, som står på spring for at bremse den pandemiske sygdom, Covid-19. Flere af disse bliver allerede testet på mennesker - med forskellige resultater.

Hundredvis af medicinalfirmaer, sammenslutninger af universiteter og laboratorier deltager nemlig i kapløbet om at komme først med en kur. Der er faktisk så mange, at det er vanskeligt at holde styr på.

Derfor får du denne oversigt over de mest lovende vacciner, serummer og midler. Oversigten beskriver, hvor langt fremme forskerne er - og så giver den et forsigtigt bud på, hvornår de respektive kure er klar til brug.

Vaccinen vi alle venter på

© Peter Doherty Institute for Infection and Immunity

Medicinal og biotech-virskomhederne Inovio Pharmaceuticals og Moderna er begge i første fase ud af i alt tre kliniske faser. Det betyder, at deres vacciner lige nu testes på mennesker.

Moderna: Den første person fik en vaccine den 16. marts. Og nu deltager 45 sunde og raske mænd og kvinder i den første kliniske test, der skal afgøre, om personer bliver syge eller får bivirkninger af vaccinen.

RNA-vaccinen mRNA-1273 får kroppen til at producere et stabilt protein, som ligner dét, der findes på coronavirussen - det såkaldte spike-protein. Håbet er, at kroppen herefter vil udvikle antistoffer, som går til modangreb det øjeblik, kroppen bliver smittet med SARS-Cov-2.

Testvaccinens første fase løber frem til juni 2021, og anden fase vil begynde i efteråret 2020.

Sådan virker en vaccine

En vaccine forbereder vores immunforsvar mod en virus eller bakterie.

Inovio Pharmaceuticals: Den første patient modtog en vaccine den 6. april. Nu får yderlige 30 det lille prik fra dna-vaccinen at mærke.

Vaccinen INO-4800 er baseret på immunterapi. Vaccinen indeholder optimerede dna-plasmider, som trænger ind i kroppen, når kroppens celler bliver udsat for et kort, elektrisk stød fra Inovios håndholdte apparat, Cellectra.

Når plasmiderne er inde i cellerne, vil de få kroppen til at producere T-celler og antistoffer, som går målrettet efter coronavirussen, hvis man bliver smittet.

Inovio forventer, at præsentere deres resultater i efteråret 2020. De vil i slutningen af 2020 masseproducere 1 mio. vacciner til videre kliniske tests og 'nødsituationer', som det hedder i en pressemeddelelse.

Ebola- og malariamedicin som middel