Rna i kernen på en viruspartikel

Vild teori: COVID-19 flytter ind i dit dna

Som en parasit kan coronavirus indtage og overtage kroppens celler. Et opsigtsvækkende forskningsresultat hævder nu, at virussens dna ikke smutter, selvom infektionen er bekæmpet.

Panikken bredte sig, da 350 coronatests i Sydkorea i april 2020 viste positive resultater hos patienter, der havde været smittet med COVID-19 et par måneder forinden.

Nu har to stamcellebiologer fra Massachusetts Institute of Technology uddybet en kontroversiel teori, der kan forklare fænomenet: En del af coronaviruspartiklernes arvemateriale, rna, kan hos nogle slå sig ned i cellernes dna, ligesom HIV-virus gør. Herfra kan coronavirus integrere sig ind i de kromosomer, der flytter med hver gang en celle deler sig.

Resultatet skubber til den grundlæggende viden om coronavirus, og bliver beskyldt for at puste til vaccinefrygten.

Virus og celle smeltede sammen i reagensglas

Coronavirus inficerer celler med sit arvemateriale, der lokker cellerne til at producere nye viruskopier. Generelt forbliver virus-rna’et adskilt fra kroppens dna – men ikke hos alle, hævder en ny videnskabelig artikel.

Se hvordan virussens normalt invaderer cellen

Den nye forskning er offentliggjort i det store videnskabelige tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences, men allerede i december 2020 delte biologerne deres foreløbige resultater på den åbne forskningsplatform BioRxiv.

Dengang blev MIT-forskerne kritiseret og nærmest hånet for deres teori, der mentes at skabe frygt for at de rna-baserede vacciner fra Pfizer og Moderna kunne gøre mennesker til virusmutanter.

Teorien bygger på forsøg med menneskeceller og SARS-CoV-2. I reagensglassene tilføjede forskerne enzymer, der omdanner rna til dna. Enzymerne findes naturligt i menneskekroppen og i laboratoriet medførte de at dele af virussens rna blev til dna, som dernæst blev integreret i kromosomerne.

I den nye undersøgelse bestyrker to faktorer forskernes påstand.

1. Virus-rna’et integrerer sig i det menneskelige dna i et tilfældigt og dermed naturligt mønster.
  2. I obducerede og nulevende coronapatienter fandt forskerne spor efter virus-integration i form af proteiner, der kun kan stamme fra virus-rna, som er flyttet ind i dna’et.

Forskerne kalder selv deres resultater "uomtvistelige", og modtagelsen denne gang er betragteligt mindre kritisk.

Teori kan medføre bedre behandling

Selvom virus i dna’et lyder drabeligt, er der ifølge forskerne intet at frygte, som ved fx en HIV-infektion. Tværtimod.

8 procent af det komplette menneskelige arvemateriale, genomet, menes at være dannet ved integration af virus-arvemateriale.

Forskerne vil nu undersøge, om de rna-stumper, der potentielt bliver integreret i dna, kan skabe en vedvarende beskyttelse – og på sigt sprede flokimmunitet over for SARS-CoV-2 i mennesker over hele verden. Sådan menes virussen bag den spanske syge i 1918 fx at have mistet dele af sin smitsomhed.

Hvis teorien holder vand, kan sundhedspersonale i fremtiden bedre håndtere de lige nu uforklarlige, men ufarlige vedvarende coronainfektioner i kroppen.