Tarmbakterier producerer for meget alkohol

En særlig bakterie kan forvandle tarmen til et mikrobryggeri og samtidig være årsag til en af verdens mest udbredte leversygdomme. Det er konklusionen efter et sjældent medicinsk tilfælde, hvor en patient var stærkt beruset gennem længere tid uden at have indtaget alkohol.

En særlig stamme af en kendt tarmbakterie kan være skyld i alvorlig leversygdom, viser nye undersøgelser.

Forskere fra Capital Institute of Pediatrics i Kina opdagede den farlige bakterie hos en patient, som led af den meget sjældne tilstand ABS.

Bogstaverne står for auto-brewery syndrome, hvilket betyder, at tarmsystemet producerer alkohol, og hos patienten skete det i et omfang, som gjorde ham stærkt beruset, uden at han drak noget som helst alkoholisk.

Bakterie forvandlede tarmen til et bryggeri

Forskerne havde mistanke om, at tilstanden skyldtes en infektion med gærceller, men da de undersøgte patientens tarmflora, fandt de ingen spor af gær.

Til gengæld fandt de en speciel variant af bakterien Klebsiella pneumoniae, som kunne producere 4-6 gange mere alkohol end den variant, der normalt findes i tarmfloraen.

Bakterien Klebsiella pneumoniae kan producere så meget alkohol i tarmen, at leveren tager skade.