5 ting, du ikke vidste om dna

Vidste du, at nobelprisvinderen Francis Crick brugte LSD som “tænkeværktøj” – eller at få gram dna kan rumme hele klodens datamængde? Bliv klogere på dna’ets inderste hemmeligheder.

Dna-helix

Det tostrengede dna-molekyle er et meget effektivt lagringsmedie. Skrevet ud i en lang bogstavrække fylder informationen 109
tykke bøger.

1. Et LSD-trip førte – måske – til opdagelsen af dna

Francis Crick
© University of Cambridge

I 1950’ernes akademiske miljø i Cambridge i England var det almindeligt at eksperimentere med bevidsthedsudvidende stoffer; fx tog forskere gerne små doser af lysergsyrediethylamid – bedre kendt som LSD.

Francis Crick – en af nobelpristagerne for opdagelsen af dna’ets struktur – meldte åbent ud, at han lejlighedsvis indtog stoffet som en slags “tænkeværktøj”, som han kaldte det.

En historie går på, at Crick var høj på LSD, da han kom på idéen om, at dna må være tostrenget. Angiveligt hjalp LSD-rejsen ham med at se dna-strukturen for sit indre blik.

Forud havde Crick set kemikeren Rosalind Franklins banebrydende røntgenkrystalfoto af dna- molekylet, som ret tydeligt viser, at der må være to strenge. Det hjalp også, medgav han senere.

2. Dna er verdens bedste harddisk

Wellcome, genom
© Russ London

På museet Wellcome Collection i London er hele det menneskelige genom trykt i en række hvide bøger. Skrevet ud i én lang bogstavrække fylder kombinationerne af dna’ets såkaldte basepar (adenin (A), thymin (T), cytosin (C) og guanin (G)) hele 109 tykke bøger.

Så meget information er der pakket sammen inde i kernen af hver eneste af vores celler. Dna er så kompakt, at det end ikke kan ses i mikroskopet. Det er simpelthen for småt.

Et lagringsmedie, der er så kompakt, rummer store perspektiver. Kun få gram dna vil kunne lagre alt data i hele verden. Alle billeder, videoer, arkiver og tekster på alle klodens servere vil kunne opbevares i en petriskål med nogle få milliliter væske.

Vanskeligheden består i at kode og derefter aflæse dna-mediet, men de første gennembrud har fundet sted. I USA er det bl.a. lykkedes en virksomhed at lagre temaet fra Super Mario i dna for derefter at afkode det igen og afspille det.

3. Kendissers dna svæver rundt i rummet