Fertilitet
© Shutterstock
Mennesket

Alderen forringer mænds evne til at få børn

Tro ikke på myten om, at mænds fertilitet er upåvirket af alder

Charlie Chaplin fik barn som 73-årig. Samme alder som Mick Jagger, hvis hidtil yngste afkom ankom i december 2016.

Mænd er ubestrideligt i stand til at yngle højt oppe i alderen, mens kvinders fertilitet har en udløbsdato, typisk omkring de 50 år.

Men bare fordi der er eksempler på aldrende herrer der bliver velsignet med en lille ny, betyder det ikke, at det gælder alle mænd.

Lettere at blive en ung far

Et studie fra Beth Israel Deaconess Medical Center og Harvard Medical School viser, at mænds alder også har betydning for succesraten for forældreskab.

I løbet af 2000 til 2014 fulgte forskerne 7750 par i fertilitetsbehandling. Kvinder over 40 år havde, helt forventeligt, sværere ved at blive gravide end yngre kvinder. Deres partners alder havde ingen indflydelse på det resultat.

Når forskerne så nærmere på de par, hvor kvinden var ung, viste der sig et andet mønster. Var kvinden under 30 år, havde hun 76 pct. chance for at få et barn, hvis hendes mand var mellem 30 og 35 år, men chancen faldt helt ned til 46 pct., når han var 40 til 42 år.

Kender ikke årsagen

Årsagen til kvinders faldende fertilitet er nogenlunde velkendt, men forskerne ingen anelse om, hvorfor mænds alder har betydning for chancen for bleskift i privaten.

Et bud er, at der i løbet af livet sker dna-skader i sædceller på linje med de skader, der opstår i alle kroppens celler efterhånden, som vi bliver ældre.