Ved at blokere for kommunikationen mellem to forskellige proteiner lykkedes det forskerne at tilbagerulle alderstegn hos mus.

Mennesket - Aldring

Gennembrud: Ny metode får tabt hår til at vokse tilbage igen

Forskere har udviklet et peptid, der tilbageruller alderstegn og får tabt hår til at vokse tilbage igen. De håber, den nye opdagelse kan føre til en effektiv behandling mod aldersrelaterede sygdomme hos mennesker.

Skaldede isser, hentehår og tynde pletter kan høre historiebøgerne til.

Det er konklusionen i en ny undersøgelse30246-5 {"target":"_blank"}) fra Erasmus Universitetet i Holland, der viser, hvordan en særlig metode kan tilbagerulle alderstegn og få tabt hår til at gro tilbage igen hos mus.

Angriber aldrende celler

Metoden består af en såkaldt peptid-behandling, der angriber de gamle celler, som ellers fører til inflammationer, hårtab og helbredsproblemer.

Det sker, fordi cellerne har mistet deres evne til at dele sig.

Den nye behandling kickstarter den naturlige celledødsproces og slår de gamle celler ihjel, mens de sunde efterlades uskadte.

Havde dramatisk effekt

Behandlingen fik håret til at vokse tilbage på de aldrende mus allerede efter 10 dage. Musen til højre har ikke fået behandling.