Deformerede kranier var magtsymboler

I Europas tidlige middelalder blev kvinder med aflange kranier giftet væk som del af magtalliancer, viser ny forskning.

Courtesy of the State Collection of Anthropology and Paleoanatomy Munich

I en række landsbyer langs Donau i det sydlige Tyskland har arkæologer fundet opsigtsvækkende skeletter af kvinder med deformerede kranier. Formen skyldes, at kvinderne har fået bundet snører om ­hovedet under opvæksten.

Nu har forskere fra Johannes Gutenberg-Universität i Mainz, Tyskland, fundet en forklaring på fundene.

Mørke kvinder kom fra øst

Vha. dna-undersøgelser har de slået fast, at kvinderne havde mørkt hår og brune øjne, hvilket ikke var normalt i Sydtyskland i ­perioden omkring år 500, hvor skeletterne stammer fra.

Kvinderne er alle fundet side om side med andre skeletter uden deforme kranier, og ­disse skeletter stammer fra mennesker med lyst hår og blå øjne.

Dna’et fra disse skeletter matcher befolkningen i området, mens dna’et fra kvinderne med de deformerede kranier ligger tættere på befolkninger i det nuværende Rumænien og Bulgarien. I disse områder har drenge og piger fra velstillede familier fået forlænget kranierne.

Skabte magtfulde alliancer

Forskerholdet mener, at kvinderne med de deforme kranier må være kommet fra øst, og fordi der kun er tale om kvinder, er de formentlig ikke indvandret som del af en gruppe.

Højst sandsynligt er de ­giftet væk til magthavere i området i forbindelse med politiske alliancer mellem de ­europæiske regioner i middelalderen.