Shutterstock

Døende patienter viser bemærkelsesværdig hjerneaktivitet

Amerikanske forskere har målt, hvad der sker i hjernen, når vi står på tærsklen til døden. De opdagede både aktiviteter, der er forbundet med drømme og hallucinationer hos de døende.

De fleste af os har hørt historier om, hvordan forunderlige oplevelser udspiller sig hos folk, der er tæt på at dø.

Nogle fortæller om et lys for enden af en tunnel, mens andre oplever livets store øjeblikke eller genser deres afdøde kære.

Fælles for nærdødsoplevelserne er, at de gennem årene har givet forskerne dybe panderynker.

For hvordan forklarer man det biologiske paradoks, der udspiller sig, når hjernen fortsætter med at fungere, efter hjertet er stoppet med at slå?

De senere år har en lille håndfuld undersøgelser givet bidder af svaret, og nu er et hold amerikanske forskere kommet endnu et skridt nærmere en forklaring.

De har nemlig registreret en bemærkelsesværdig hjerneaktivitet hos døende patienter, som de beskriver i en forskningsartikel i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

Aktivitet i særligt hjerneområde

Den ledende forfatter bag undersøgelsen Jimo Borjigin, der er lektor i neurologi ved University of Michigan, har været interesseret i fænomenet, siden hun for første gang observerede aktivitet i hjernen hos døende rotter for 10 år siden.

Dengang påviste hun og et hold kollegaer såkaldte gammabølger i rottehjernerne. Det er den type hjernebølger, der har den højeste frekvens, og som forskere typisk måler, når forsøgspersoner i andre undersøgelser bliver bedt om at fremkalde minder.

Samtidig opstår gammabølgerne i områder af hjernen, der er forbundet med hukommelse, klare drømme, hallucinationer og andre kognitive funktioner.

Med den seneste undersøgelse er det lykkedes forskerne at påvise lignende gammaaktivitet i hjernen hos døende patienter ved hjælp af EEG-sensorer, der bruges til at måle elektriske aktiviteter i hjernen.