Forsker: Her er den vigtigste faktor for god læring

Hvad er den vigtigste faktor for effektiv læring? Det spørgsmål giver en australsk forsker sit bud på i sin kommende bog om læring på baggrund af et enormt datagrundlag.

Elever i et klasselokale.

I bogen Visible Learning - The Sequel gør professor og forfatter John Hattie brug af metaanalyser fra de forgangne 40 år for at blive klogere på, hvad der skal til for at skabe god læring.

© Shutterstock

Folkeskolen er genstand for evig debat. For hvordan sikrer man den bedst mulige undervisning for eleverne?

Det spørgsmål har været rejst et hav af gange. Og der går ikke lang tid imellem, at antallet af elever i klasserne, skolernes begrænsede ressourcer og læreruddannelserne bliver fremhævet som mulige hindringer for den gode læring.

Men ifølge den australske professor John Hattie, der blandt andet har skrevet bogen Visible Learning fra 2008, som har opnået kultstatus blandt undervisere verden over, er det vigtigste parameter for god læring et ganske andet.

Omfattende research

For at forstå hvilke læringsprincipper, der er mest effektive når det kommer til læring, har Hattie gennem årene analyseret så mange data, som muligt.

Nu er han på trapperne med bogen Visible Learning - The Sequel, og her løfter den australske professor sløret for, at den vigtigste faktor for god undervisning ganske enkelt er lærerens engagement.

Han skriver desuden, at eleverne skal kunne se formålet med undervisningen og forstå den læringsrejse, de er på.

For at nå frem til resultatet, har Hattie og hans team af forskere sammenholdt 2.100 metaanalyser fra de seneste 40 år på baggrund af 130.000 studier og 400 millioner elever fra hele verden.

“Det handler ikke om tips og tricks til, hvordan skoler nemt kan forbedre deres karaktergennemsnit. Det handler om at ændre læringskulturen og sørge for, at lærerne er vilde med at undervise og eleverne vilde med at lære,” siger Hattie til netmediet Scimex.

Og skulle man forfalde til at tro, at læring ikke er for alle, så er Hattie klar til at tage til genmæle.

“Alle børn kan lære, og alle kan lære at sætte pris på læring. Det bedste en lærer kan gøre, er derfor at have høje forventninger til alle elever samt at se forskelligheder som muligheder for at lære på forskellige måder. Men det gælder også om at give eleverne mod på at udfordre sig selv ved at sætte høje læringsmål,” slutter Hattie.