Hulebjørn, kortansigtet, bjørn, dna, genetik

Dna fundet i 16.000 år gammel jordprøve

Forskere har for første gang fundet dna i jordprøver. Med metoden vil det være muligt at sekvensere dna for vores forfædre uden at finde en eneste knoglestump.

I en hule i Mexico har dna-forskere fra Danmark og England gjort en epokegørende opdagelse.

Ved at sekvensere dna fundet i jord fra en bjerghule i Mexico har de kortlagt dna’et fra flere dyr – blandt andet en kæmpestor uddød hulebjørn, der levede for 16.000 år siden.

Opdagelsen bliver af forskerne kaldt en milepæl inden for forskningsfeltet e-dna, der kortlægger dyr og planter ud fra arvemateriale fundet i miljøet, fx jord og vand.

I det her tilfælde stammer e-dna’et fra fx urin, ekstrementer og hår, som dyrene har efterladt i hulen, og som er bevaret i jorden.

Computere afslører skjult dna

• Chiquihuite, hule, Mexico, dna, edna, hulebjørn

Chiquihuite-hulen, hvor prøverne blev indsamlet, ligger 2750 meter over havets overflade. Forskerne fandt også over 2000 stenredskaber og fragmenter i hulen.

© Devlin A. Gandy

Tiden er fanget i lag

Ved at undersøge jordlag for efterladenskaber kan forskere se, hvornår dyr levede. Men den nye teknologi gør det muligt at se de enkelte individer.

• Hulebjørn, kortansigtet, bjørn, dna, genetik

Ved at indsamle jordprøver i forskellige lag kunne forskerne etablere en tidslinje over livet i hulen.

© Devlin A. Gandy

Jorden er fyldt med dna

Dyrs efterladenskaber indeholder celler, der ender i jorden som dna. Under de rigtige omstændigheder kan forskere finde stumper af det dna i jorden – selv efter 10.000 år.

• edna, dna, genetik, sekvensering, hulebjørn

I jordprøverne ligger der stumper af dna, som sekvenseringsmaskinen kan sætte sammen – og finde spor efter fx en hulebjørn.