Gentest

Guidet tur: Din skæbne står skrevet i generne

Et skrab i munden og et par klik på computeren – gentests er nu let tilgængelige for alle, og de frister dig med indsigt i dine forfædres ophav og dit fremtidige helbred. Men kan de holde, hvad de lover?

1. stop: Maskinrummet

Millioner får testet deres gener

Velkommen til første stop på vores tur – maskinrummet.

Det er her, du sender din lille prøve med dna til, efter at du fx har skrabet dig selv i kinden med en vatpind.

guidet tur

Mindst 26 millioner mennesker verden over har allerede gjort det samme, og det tal vil sandsynligvis snart være over 100 millioner.

Ligesom dig søger de svar på, hvor de kommer fra, eller hvilke sygdomme de vil blive ramt af senere i livet.

I maskinrummet bliver dit dna undersøgt, men det bliver ikke aflæst fra ende til anden. I stedet går folkene bag testen målrettet efter bestemte punkter i din enorme genomsekvens, som indeholder tre milliarder basepar og omkring 20.000 gener.

En gentest indeholder en vatpind til at skrabe dna fra munden med og en beholder, så du kan sende prøven afsted.

Hele processen tager nogle få dage og munder ud i en stor rapport om din herkomst eller risiko for bestemte sygdomme.

Rapporten er som regel baseret på solid videnskab, men resultaterne er ikke så enkle, som de ser ud ved første øjekast.

Forskerne giver dig tre advarsler

En hurtig dna-test kan virke uskyldig, men konsekvenserne kan være store, hvis du ikke tænker dig grundigt om, inden du går i gang.

• Du har høj risiko for en uhelbredelig sygdom

Når du tager en dna-test, kan du få at vide, at du har en mutation, der øger risikoen for en sygdom, fx alzheimer, som i dag ikke kan behandles effektivt. Den information kan være en tung byrde. Din nære familie vil også skulle bære byrden, fordi de selv har stor risiko for at få sygdommen.

• Din familiehistorie er ikke helt som forventet

I nogle tilfælde kan en test af etnisk herkomst vende op og ned på folks selvopfattelse eller endda afdække ubehagelige familiehemmeligheder. En amerikansk undersøgelse fra 2019 viste, at 27 procent af dem, der havde taget en gentest, var overraskede over deres etniske baggrund.

• Dine data kan blive solgt videre til andre firmaer

Mange af firmaerne, som står bag gentestene, kan give dine genetiske data videre til andre firmaer, fx medicinal-
    virksomheder, så du skal læse firmaets betingelser grundigt igennem, inden du tager testen. Du skal også være opmærksom på, at firmaet som regel gemmer dit dna længe, efter at du har taget testen.

Lille chip tester tusinder af gener

En chip på størrelse med en chokoladebar kan afkode baser hundredtusinder af steder i dit dna. Chippen aflæser ikke hele sekvenser, men slår ned på enkelte nøje udvalgte dna-baser.

Dit dna tilsættes til en chip, som er dækket af små perler udstyret med dna-sekvenser.

© Ayass BioScience, LLC & Shutterstock

På et givent punkt i dit dna kan du have én af de fire forskellige dna-baser, A, T, C eller G – og præcis hvilken base du har netop der, kan give informationer om fx din risiko for at udvikle brystkræft eller sandsynligheden for, at du har en kinesisk forfader.

Chippen benytter sig af, at dna-baser altid danner de samme par: A parrer med T, og G parrer med C.

Forskerne tilsætter forskellige dna-baser til dit dna og kan så se, hvilken af baserne der parrer sig med din dna-base.

Hvis et A sætter sig på basen, har du et T på den pågældende position i dit dna.

Farverig chip aflæser dit dna

En enkelt base i dit dna kan have stor betydning for dit liv – og en simpel dna-test kan aflæse hundredtusindvis af baser.

Det afslører testen om dig: Identiteten af mindst 600.000 af dine i alt 3 mia. dna-basepar.

2. stop: Fortiden

Mutationer afslører dine forfædre

Nu skal vi en tur tilbage i tiden for at møde dine forfædre.

En gentest giver dig et bud på, hvor dine forfædre kommer fra, ved at sammenligne dit dna med nulevende befolkninger rundtomkring i verden.

guidet tur

Firmaerne bag testene deler typisk verden op i 20-45 geografiske regioner, og i hver region deler befolkningen en række lighedspunkter i dna’et, som kun sjældent ses uden for regionen.

De fleste europæere har fx en bestemt mutation, som bredte sig i Europa for cirka 19.000 år siden, men er sjælden blandt afrikanere og asiater.

En mutation i genet SLC24A5 I KROMOSOM 15 afslører europæisk oprindelse.

Hvis du har mutationen, har du sandsynligvis en europæisk forfader.

Mange firmaer tilbyder desuden at sammenligne dit dna med andre kunders.

Hvis bestemte sekvenser i dit dna matcher en anden kundes, er I sandsynligvis tæt beslægtede. Dermed kan du potentielt finde en hidtil ukendt grandonkel, fætter eller søster.

Afstamning gemmer sig i én promille

Alle mennesker har grundlæggende det samme dna, men alligevel er vi alle karakteriseret ved små ændringer rundtomkring i gensekvensen, hvor én dna-base er udskiftet med en anden.

Hvert enkelt menneske har omkring fem millioner afvigelser fra det gennemsnitlige genom, og selvom det lyder af meget, svarer det kun til cirka én promille af dit dna.

Jordens befolkning deler 99,9 procent af deres dna, men den sidste promille kan afsløre, hvor dine forfædre kommer fra.

Nogle af afvigelserne sidder i egentlige gener og kan ændre genernes funktion, så de fx medvirker til, at nogle mennesker får lys hud, mens andre får mørk hud, men langt de fleste sidder uden for generne og har ofte ingen betydning for vores sundhed, udseende eller lignende.

Du har arvet de fleste af dine afvigelser fra dine forældre, som har arvet dem fra deres forældre, osv.

Ved at undersøge de afvigende baser kan en gentest dermed vise din afstamning flere generationer tilbage i tiden.

Det afslører testen om dig: Dine forfædres oprindelse cirka tilbage til dine tiptiptipoldeforældre.

Tvillinger får forskellige resultater

En gentest kan sige meget om din afstamning, men den er ikke helt præcis.

De enæggede tvillinger Charlsie og Carly Agro fik fx forskellige resultater – tilsyneladende fordi testens algoritme blev snydt af små genetiske afvigelser.

Tvillingerne Charlsie og Carly Agro fik forskellige resultater.