Er blå øjne en genetisk mutation?

Årsagen til blå øjne skal findes i muterede gener, som medfører, at øjets regnbuehinde ikke kan danne pigment. Dermed er øjnene i virkeligheden heller ikke blå, men gennemsigtige og farveløse.

Folk får blå øjne, hvis de hverken kan danne brune eller grønne pigmenter i regnbuehinden på grund af mutationer, der har ændret den normale funktion af visse gener.

De pigmentdannende gener, som giver øjet farve, kommer i en brun og en grøn udgave. Blå øjne er egentlig slet ikke blå, men pigmentfri og gennemsigtige.

Muterede gener danner ikke pigment

Grunden til, at øjnene opfattes som blå, er, at blodkar, bindevæv og andre blålige celler træder synligt frem under den gennemsigtige regnbuehinde og på den måde farver øjet blåt.

Et barn arver én udgave af hvert gen fra begge sine forældre. Får barnet blå øjne, har det udelukkende arvet muterede udgaver af generne, så der overhovedet ikke kan dannes pigment i regnbuehinden.

Fungerer bare et af de i alt fire gener, barnet har fået fra forældrene, normalt, overtrumfer det de andre og giver barnet brune eller grønne øjne.

Mellem 8 og 10 procent af verdens befolkning har blå øjne, mens omkring 79 procent har brune øjne - kun 2 procent har grønne.