© Photo by Kevin Grieve on Unsplash
Mennesket - Genetik

Er enæggede tvillinger genetisk ens?

Enæggede tvillinger har forskellige fingeraftryk, men hvad med tvillingernes dna-profiler, er de fuldstændig ens?

Enæggede tvillinger opstår, når det befrugtede æg har delt sig første gang, og de to celler frigør sig fra hinanden og hver især udvikler sig til et lille barn. Som udgangspunkt er tvillinger altså genetisk ens, fordi de stammer fra den samme ægcelle, og det er umuligt at skelne dem ud fra en dna-profil, et såkaldt genetisk fingeraftryk.

Det har imidlertid vist sig, at der i løbet af fosterudviklingen kan opstå små genetiske forskelle, som bl.a. viser sig ved, at den ene enæggede tvilling kan rammes af en arvelig sygdom, mens den anden går fri. Forskerne kender to slags genetiske forskelle mellem enæggede tvillinger. Den ene blev først opdaget i år og skyldes, at små stykker dna spontant kopierer sig i den ene tvilling.

Hvis fordoblingen sker, mens fosteret endnu kun består af få celler, vil de fleste af cellerne i den voksne tvillings krop således have en ekstra kopi af dette stykke dna i forhold til sin tvilling. Men det ekstra dna-stykke kan ikke ses på et genetisk fingeraftryk. Den anden genetiske forskel, som kan opstå, har været kendt i mange år, og den er også usynlig på et genetisk fingeraftryk.

Her er der tale om, at dna’et bliver modificeret kemisk, fx tilføjes en metylgruppe på cytosin, som er en af de fire baser, der er byggestenene i dna-molekylet. Disse modifikationer kaldes prægning og har stor betydning for genernes funktion. Prægning har i mange tilfælde vist sig at føre til genetiske sygdomme, som kun opstår hos den ene tvilling.