© Shutterstock
Mennesket - Genetik

Forskere klipper arvelig sygdom ud af menneskefosters gener

For første gang er det lykkedes forskere i USA at fjerne gener der er årsag til arvelige sygdomme i menneskeceller. Metoden bag hedder CRISPS, og det er nok indtil videre dette årtusinds vildeste gennembrud.

I 2012 udviklede forskere CRISPR-teknologien, som meget præcist kan finde og klippe små dele af DNA-sekvenser ud og erstatte dem.

Perspektiverne ved teknologien er svimlende, fx kan forskere klippe sygdomme ud af en organismes gener.

Indtil nu er CRISPR bl.a. brugt til genterapi, hvor ødelagte gensekvenser erstattes med raske. Det sker hos den enkelte patient, så det originale DNA vil stadig gives videre til vedkommendes børn.

En anden vej er at korrigere æg- eller sædceller for sygdomme inden undfangelsen. Eller at bruge CRISPR så tidligt i dannelsen af et embryon (foster), at celledelingen ikke for alvor er gået i gang. Det vil være indgreb som er arvelige.

Sygdomme fjernet i fostre

For to år siden lykkedes det kinesiske forskere at ændre DNA’et i levende menneskeembryoner. Nu har et forskerhold i USA gjort dem kunsten efter, og fjernet arvelige sygdomme i fostre.

Samtidig undgik de nogle af de fejl, som skete i de kinesiske forsøg, hvor gen-saksen også klippede andre steder i genomet end planlagt.

Den videnskabelig artikel om forsøget er endnu ikke udkommet, så detaljerne er indtil videre ikke offentlig kendt.

Designerbabyer

De etiske dilemmaer ved CRISPR er også mange og har sat gang i spekulationer om designerbabyer, hvor forældre kan bestille børn med blå øjne, opstoppernæser og høj IQ. Forskerne maner dog til besindighed. Det vil tage mange år før teknologien når det niveau.

Læs mere om CRISPR, dette årtusindes medicinske gennembrud, i blad 13 der udkommer 24. august.