Kroniske smerter, proteiner, genterapi, CRISPR

Gensaks slukker for kronisk smerte

Forskere har slukket for smertekanalerne i mus ved hjælp af CRISPR-teknologi.

Scanpix

Når man spiser en kraftig smertestillende pille, fjerner den ikke kun smerten. Den kan også påvirke hjernen og føre til en lammende afhængighed.

Men nu har forskere testet en ny metode til behandling af kroniske smerter på mus, og den ser lovende ud.

Slukker for smertesignaler

Ved hjælp af den meget omtalte genteknologi CRISPR kan forskerne slukke for et gen, der tager sig af smertesignaler.

Det kan være virkelig godt nyt for folk med kroniske smerter, hvis metoden klarer sig igennem en række kliniske forsøg.

Proteinkanaler blokeres

Normalt benytter forskerne sig ikke af genterapi til smertebehandling, fordi en genændring er permanent – og smerter ofte er forbigående.

Men i det her tilfælde har forskerne ikke ændret på dna-sekvensen i sig selv, og derfor er det i teorien muligt at gøre om igen.

Normalt signaleres smerte, ved at ioner flyder forbi proteinkanaler i nerverne. En af disse kanaler hedder Nav1.7. Den er skyld i kroniske smertelidelser hos mennesker, hvor den er overaktiv, mens andre slet ikke kan føle smerte.

Ved hjælp af gensaksen CRISPR lykkedes det forskerne at reducere dannelsen af Nav1.7-proteiner og på den måde slukke for smerterne.

CRISPR-teknikken blev i mange år kritiseret for at være upræcis og lave fejl i generne. Men i 2019 udviklede genforskere en mere forsigtig metode, der skal revolutionere genredigering. Se hvordan den moderne CRISPR virker her.