Menneskehedens mor boede i Botswana

Vores fælles stammoder og udspring kan spores til et ørkenområde i det nuværende Botswana. Det er konklusionen i en undersøgelse, hvor australske forskere har kortlagt dna fra mere end 1200 mennesker.

For 200.000 år siden levede den fælles stammoder til alle mennesker i en oase i det nuværende Botswana.

Det mener genetikere fra The University of Sydney i Australien.

Forskerne har kortlagt dna fra såkaldte mitokondrier hos over 1200 mennesker af oprindelige afrikanske folkeslag.

Cellernes kraftværker afslører vores historie

Mitokondrier er de små kraftværker i vores celler, som sørger for at skabe den energi, cellen har brug for, og de indeholder deres eget dna, som kun nedarves fra mor til barn.

Dna-analyser viser, at alle menneskers fælles stammoder levede i Makgadikgadi i Botswana for 200.000 år siden.

© Steve Davey/Alamy/ImageSelect

Mitokondrie-dna ændrer sig kun meget lidt over tid, og derfor er det velegnet til at kortlægge vores genetiske historie.

De små ændringer, som trods alt er sket i løbet af de mange årtusinder, viser, hvornår forskellige grene på stamtræet blev splittet ud fra hinanden.

Ved at følge grenene tilbage kan forskerne finde ud af, hvor den mest oprindelige udgave af mitokondrie-dna’et findes.

Kort over Afrika. Rød prik viser Makgadikgadi, hvid prik viser Botswana.

© Steve Davey/Alamy/ImageSelect

Vores forfædre levede i frodig oase

Resultaterne afslører, at vores fælles udspring kan spores til et ørkenområde i Botswana ved navn Makgadikgadi.

For 200.000 år siden var det en oase, som ifølge forskerne dannede et frodigt hjem for vores forfædre i 30.000 år.

Herefter splittedes mitokondrie-dna’et ud i flere undergrupper, hvilket tyder på, at grupper af mennesker er udvandret.

Geologiske undersøgelser har vist, at klimaet i området ændrede sig for 170.000 år siden, så der opstod grønne korridorer mod nordøst og sydvest, som førte til gode levesteder længere væk.