Slut med sjuskefejl i dine gener

Siden 2018 har to kinesiske piger levet med en række fejl i deres dna – fejl, som blev til i et forsøg med genteknikken CRISPR. Med tre nye værktøjer vil forskere nu forhindre flere uheld og føre genredigering ind i en ny tidsalder.

Claus Lunau & Shutterstock

Genmodificerede mennesker. For få år siden var det ren science fiction. I dag er det en realitet, og årsagen er CRISPR – en simpel genteknologisk opfindelse, der på under et årti har skabt en af de største revolutioner i videnskabens historie.

CRISPR består af en molekylær saks, som forskerne kan programmere til at opsøge et bestemt gen og klippe det over og dermed ændre vores dna permanent.

Teknikken så for alvor dagens lys i 2012, og allerede få år efter indgik CRISPR årligt i tusindvis af videnskabelige undersøgelser og hundredvis af patentansøgninger.

Med sig bragte den nye teknologi håb om længe ventede kure mod genetiske sygdomme. Men det genteknologiske vidunder er nu snublet over sine egne ben.

De lovende resultater fik i 2018 en kinesisk forsker til at afprøve teknikken på menneskefostre.

Resultatet var et par tvillinger, som i dag bærer på gener med egenskaber, de ellers ikke ville have haft.

Samtidig er tvillingerne et levende bevis på, at genteknikken har alvorlige svagheder, som kan give livsvarige mén.

Populær genteknik er upræcis

Genværktøjet CRISPR kan ændre i dit dna og er blevet hyldet som fremtidens mirakelkur mod arvelige sygdomme, men den populære teknologi er upræcis og kan lave fejl i generne.

Trods problemerne bliver CRISPR fortsat testet på mennesker, og forskerne knokler derfor for at opdatere teknikken, så den ikke efterlader forsøgspersoner med skader i deres dna.

I alt er tre opdateringer nu klar til at bringe CRISPR tilbage på rette spor.

Dødeligt våben blev en succes

CRISPR – eller clustered regularly interspaced short palindromic repeats – er ikke en ny opfindelse.

Bakterier har brugt systemet i millioner af år som et effektivt våben mod indtrængende virus – et våben, der kan målrettes mod indtrængeren og klippe dens dna i stykker.

Elementer af CRISPR blev opdaget af forskere allerede i 1987, men først 25 år senere gik dets potentiale op for forskerne.

Biokemikeren Jennifer Doudna og mikrobiologen Emmanuelle Charpentier var i 2012 de første til at udnytte bakteriernes våben til at rette i gener.

3917 videnskabelige undersøgelser om CRISPR blev udgivet i 2018.

CRISPR består af et enzym, som kan klippe dna over, og et stykke rna, der kan guide enzymet til en bestemt dna-sekvens – og ved at tilpasse rna-stykket kunne forskerne få enzymet til at klippe i præcis det gen, som de ønskede.

Året efter, i 2013, videreudviklede biokemikeren Feng Zhang teknikken, så det i et vist omfang også blev muligt at indsætte en ny, designet dna-sekvens i det hul, som enzymet havde klippet.

Denne nye funktion bliver dog langtfra altid brugt – blandt andet fordi det stadig er usikkert, hvor effektiv den er. I stedet overlader forskerne det ofte til cellen selv at reparere hullet og skabe en bestemt ændring i genet.

Metoden var knap nok opfundet, før forskerne begyndte at teste den på planter og dyr.

I 2014 kurerede amerikanske forskere mus for stofskiftesygdommen tyrosinæmi ved at ændre i genet Fah i leverceller på syge museunger.

Samme år rettede et andet hold forskere i appelsiners PDS-gen, som styrer, hvordan frugterne modner.

Kniv skærer kun i kopier

CRISPR laver permanente ændringer i dna’et, og eventuelle sjuskede fejl bliver hængende resten af livet. En ny teknik omgår problemet ved at redigere gener uden på noget tidspunkt at røre dna’et.

CRISPR var så stor en succes, at kinesiske forskere allerede i 2016 tog skridtet videre til mennesker. Forskerne tog immunceller fra kræftpatienter, ændrede cellernes gener i laboratoriet og sprøjtede de genredigerede celler ind i patienterne igen.

Forsøget viste, at de genredigerede immunceller er ufarlige for kroppen – men det er stadig uvist, om cellerne kan slå kræften effektivt ned.

Dette første forsøg i mennesker var et stort skridt, men det var et relativt forsigtigt skridt. CRISPR blev sprøjtet ind i celler, som var taget ud af patienternes kroppe – altså ikke direkte ind i patienten – og kun en lille del af patientens celler fik ændret deres dna.

CRISPR laver fejl i babyer

Det ændrede sig i 2018, da den kinesiske biofysiker He Jiankui for første gang skabte mennesker, som var genredigerede fra top til tå.

Hans mål var at skabe børn, som var resistente over for hiv-virus. I befrugtede ægceller fra en donor ville han ved hjælp af CRISPR skabe en bestemt mutation i genet CCR5.

Mutationen findes helt naturligt hos nogle mennesker – primært euro-pæere – og giver hel eller delvis beskyttelse mod hiv.

I begyndelsen af 2018 gik han i gang, og i oktober samme år blev verdens første genredigerede babyer født – et par tveæggede tvillingepiger.

Forskere verden over var i chok. He Jiankui blev idømt tre års fængsel for uetisk forskning, men en detaljeret rapport over hans forsøg blev aldrig offentliggjort.

En række lækkede oplysninger tyder dog på, at forskeren måske aldrig nåede sit mål: at gøre tvillingerne resistente over for hiv.

Forskeren He Jiankui skabte i 2018 verdens første genredigerede børn ved hjælp af CRISPR

CRISPR-værktøjet klippede ikke helt som forventet, og i stedet for den ønskede mutation fik pigerne nogle andre mutationer i CCR5, hvis effekt forskerne endnu ikke har kortlagt.

Samtidig har genteknologien skabt mindst en anden ekstra mutation et helt andet sted i dna’et. Og nogle forskere mener, at He Jiankui formentlig har overset en række andre ekstra mutationer, der gemmer sig rundt omkring i tvillingernes dna.

He Jiankui kan altså ved en fejl have indført en række skadelige mutationer, som nu er til stede overalt i pigernes kroppe – inklusive i de kønsceller, som måske en dag vil give ophav til pigernes egne børn.

Forskere håber på heldig mutation

Sagen om tvillingerne har for alvor sat fokus på CRISPR’s svagheder og lagt en dæmper på den tidligere jubel over den nye teknologi, men forskerne har en god idé om, hvor genredigeringen går galt.

Den mest udbredte version af CRISPR benytter et enzym ved navn Cas9, som stammer fra bakterien Streptococcus pyogenes. Cas9 klipper bogstavelig talt dna midtover, så der opstår to løse ender med helt rene snitflader.

Når dna’et er klippet over, vil cellen forsøge at reparere skaden, men de rene snitflader er en udfordring.

Dels kan cellen komme til at sætte de løse ender sammen med helt andre stykker dna, som også har rene snitflader, så der dannes nye, uventede kombinationer af dna-sekvenser, dels vil cellen ofte fjerne dna-baser fra de løse ender eller tilsætte nye baser til enderne for bedre at kunne lime de to ender sammen.

Resultatet er en ændring i dna’et, som forskerne ikke rigtig har kontrol over. I store træk er forskerne altså nødt til blot at håbe på, at de opnår den ønskede mutation i genet.

Deres succesrate afhænger af, hvilke ændringer de vil lave, men typisk har de kun heldet med sig i nogle få procent af de celler, som modtager CRISPR-behandlingen.

18 patienter med lidelsen LCA10 får nu sprøjtet CRISPR direkte ind i øjet.

En lav succesrate er acceptabel, når forskerne behandler celler i laboratoriet, hvor de nøje kan udvælge de få celler med den rigtige mutation.

Mere problematisk er det, når CRISPR skal sprøjtes direkte ind i patienter med en genetisk sygdom. Her kan den lave succesrate forhindre en reel effekt af behandlingen.

Kombineret med risikoen for utilsigtede mutationer andre steder i dna’et kan en sådan behandling vise sig at gøre mere skade end gavn.

CRISPR bliver nu testet på patienter med en bestemt type arvelig blindhed kaldet LCA10. Behandlingen skal rette en genfejl og gøre det muligt for patienterne at se.