Hjernen

Butikkerne snyder din hjerne

Forretningerne rotter sig sammen med ubevidste netværk i din hjerne og får dig til at købe varer, som du ikke har brug for.

Shutterstock

Slik får os til at ignorere prisen

Forskere har vist, at vores beslutning om at købe en vare eller ej afhænger af, om vi får øje på varen eller prisen først.

Butikkerne kan få os til at købe mere ved at vise os prisen først ved hverdagsprodukter som tandpasta, men varen først ved nydelsesprodukter som chokolade.

Årsagen er, at synet af tandpastaen ikke vækker følelser, som vil påvirke købet, mens synet af chokolade vækker en glæde, som får os til at ignorere prisen.

Få kager er mere værd end flere

Din fornuft ved bedre, men du kan ikke stå imod. Forskerne har opdaget, at en småkage virker langt mere fristende, når den ligger i et næsten tomt glas, end når den ligger i et glas fyldt med andre småkager.

Forklaringen er, at knapheden vækker en frygt for at gå glip af småkagen, og følelsen overvinder ofte de hindringer, som fornuftscenteret sætter i vejen. Butikkerne udnytter den lille svaghed i din hjerne ved at påstå, at deres varer kun findes i et begrænset antal.

Dårligt tilbud gør valget nemt

Forsøg har vist, at butikkerne nemt kan få dig til at købe en forholdsvis dyr vare, hvis de samtidig viser dig en såkaldt lokkemodel. Lokkemodellen skal være af en dårligere kvalitet end den primære vare. Samtidig skal den være mindst lige så dyr.

Lokkemodellen virker ved at gøre valget så åbenlyst, at hjernens fornuftscenter, ACC, bliver omgået, når beslutningen skal tages. I stedet tager den såkaldte insula over – en hjerneregion forbundet med umiddelbare intuitive beslutninger.

Læs også:

hukommelse

Hjernen sletter din barndom

1 minut
Frog brain
Hjernen

Ti små og store hjerner

0 minutter
Hjernen

Sukker virker som narko i din hjerne

1 minut
Mest populære

Log ind

Fejl: Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
VisSkjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!