Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hjernen

Butikkerne snyder din hjerne

Forretningerne rotter sig sammen med ubevidste netværk i din hjerne og får dig til at købe varer, som du ikke har brug for.

Shutterstock

Slik får os til at ignorere prisen

Forskere har vist, at vores beslutning om at købe en vare eller ej afhænger af, om vi får øje på varen eller prisen først.

Butikkerne kan få os til at købe mere ved at vise os prisen først ved hverdagsprodukter som tandpasta, men varen først ved nydelsesprodukter som chokolade.

Årsagen er, at synet af tandpastaen ikke vækker følelser, som vil påvirke købet, mens synet af chokolade vækker en glæde, som får os til at ignorere prisen.

Få kager er mere værd end flere

Butiksgæster er mere tilbøjelige til at tage en vare, når der er få tilbage.

Butiksgæster er mere tilbøjelige til at tage en vare, når der er få tilbage.

© Shutterstock

Din fornuft ved bedre, men du kan ikke stå imod. Forskerne har opdaget, at en småkage virker langt mere fristende, når den ligger i et næsten tomt glas, end når den ligger i et glas fyldt med andre småkager.

Forklaringen er, at knapheden vækker en frygt for at gå glip af småkagen, og følelsen overvinder ofte de hindringer, som fornuftscenteret sætter i vejen. Butikkerne udnytter den lille svaghed i din hjerne ved at påstå, at deres varer kun findes i et begrænset antal.

Dårligt tilbud gør valget nemt

I supermarkedet vinder Intuitive beslutninger nogle gange over fornuften.

Når lokkemodellen virker, slår den fornuftcentret, ACC, fra. Og dermed træffer vi dén beslutning, som butikken vil have os til - frem for den vi selv ville.

© Shutterstock

Forsøg har vist, at butikkerne nemt kan få dig til at købe en forholdsvis dyr vare, hvis de samtidig viser dig en såkaldt lokkemodel. Lokkemodellen skal være af en dårligere kvalitet end den primære vare. Samtidig skal den være mindst lige så dyr.

Lokkemodellen virker ved at gøre valget så åbenlyst, at hjernens fornuftscenter, ACC, bliver omgået, når beslutningen skal tages. I stedet tager den såkaldte insula over – en hjerneregion forbundet med umiddelbare intuitive beslutninger.

Læs også:

Biler

Videnskabens dom: Hvor klimavenlig er elbilen?

12 minutter
Solen

Hvad sker der hvis Solen slukker?

3 minutter
Lynnedslag bil
Lyn

Er det sikkert at opholde sig i en bil, når det lyner?

2 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul