Din hjerne skrumper, mens du sover

Du mister de fleste af dine minder, når du sover. Hjernens forbindelser skrumper nemlig med næsten 20 procent i løbet af natten. Men cellernes slankekur er til din egen fordel.

Dag Sundberg/Getty Images & Claus Lunau

Søvn er vigtigere end mad.

Du kan overleve to måneder uden at spise, men ingen har nogensinde klaret sig mere end 12 dage uden at sove.

Søvnmangel ødelægger din hukommelse, nedsætter din reaktionsevne og svækker din dømmekraft. Uden søvn bliver dine indre organer presset til det yderste, dit immunforsvar sænker paraderne, og din hjerne kan til sidst ikke skelne virkelighed fra fantasi.

Videnskabsfolk har i årtusinder grublet over, hvorfor søvn er så vigtig for vores krop, og forskerne graver hele tiden dybere i vores kroppe for at finde svaret.

De har stukket mikroskoper gennem kraniet på mus og brugt årevis på at nærstudere tynde skiver af musenes hjerner. Svaret lyder blandt andet, at vi sover, for at vores hjerner kan skrumpe.

Hjernen skyller ud

Vi lukker af for omverdenen, når vi sover. Forskerne kan følge ændringen i vores bevidsthed ved hjælp af elektroder, som optager hjernens bølgende elektriske aktivitet.

Det øjeblik vi falder i søvn, begynder hjernen at opføre sig anderledes.

Nervecellerne omlægger deres signaler, og hjernebølgerne skifter udseende. I løbet af natten fører hjernen os igennem faser af let søvn, dyb søvn og såkaldt REM-søvn med hver deres enestående bølgemønster.

Dame har elektroder på hovedet for at aflæse hjernebølger.
© Burger/Getty Images

Søvnmønster afslører IQ

Hjernen er i fuld gang, når vi sover. Nervecellerne kommunikerer med hinanden, og forskerne kan følge med i deres bølgende aktivitet ved at sætte elektroder på den sovende persons hoved.

Tyske forskere har udført en omfattende undersøgelse og opdaget, at et bestemt mønster i hjernebølgerne, kaldet søvnspindler, kan afsløre personens intelligens. Folk, der har mange søvnspindler, klarer sig bedre i en IQ-test.

Ifølge forskerne skyldes sammenhængen, at søvnspindlerne afspejler mængden af såkaldt hvid substans i hjernen, og intelligente mennesker har mere af den hvide substans. Undersøgelsen viser også en forskel på mænd og kvinder.

Sammenhængen mellem IQ og søvnspindler var stærkest hos kvinder, men kunne også ses hos mænd, når de tog en lur midt på dagen. Resultatet viser, at søvn påvirker hjernen forskelligt hos de to køn.

Den slumrende hjerne får også resten af kroppen til at glide ind i et stadie af total ro.

Signalerne til dine muskler lukker ned, og du slapper helt af. Samtidig slår dit hjerte over 25 procent langsommere end normalt, din kropstemperatur falder til under 36 grader, og du indånder 15 procent mindre ilt.

Et forsøg udført på University of Rochester Medical Center i USA afslørede i 2013 en vigtig forbindelse mellem søvn og den såkaldte cerebrospinalvæske.

Cerebrospinalvæske omslutter hjernen og udfylder alle dens hulrum. Hver eneste dag producerer hjernens plexus choroideus-region omkring 700 milliliter af væsken, samtidig med at den samme mængde forlader hjernen igennem blodkarrene.

Den livsvigtige væske beskytter hjernen mod rystelser og hjælper med at fjerne hjernecellernes affaldsstoffer. Men indtil forsøget i 2013 var det et mysterie, hvordan cerebrospinalvæsken trængte ind og rensede det dybe hjernevæv.

Vandrør fjerner hjernens skidt

Når mørket falder på, åbner din hjerne for sluserne, så væske strømmer ind i kraniets dybeste afkroge.

Affald drukner hjernen

Vandrørene, det såkaldte glymfatiske system, sikrer, at din hjerne ikke drukner i sit eget affald.

Claus Lunau

Væske udskiftes flere gange dagligt

Hjernen ligger i blød i omkring 200 milliliter af den såkaldte cerebrospinalvæske. Den farveløse væske bliver udskiftet flere gange om dagen for at sikre, at affaldsstoffer konstant bliver fjernet.

Claus Lunau

Hulrum åbner sig under søvnen

Blodkarrene i hjernen er tæt omsluttet af celler kaldet astrocytter. Når vi sover, åbnes et hulrum mellem astrocytter og blodkar, så cerebrospinalvæsken kan løbe dybt ind i hjernen langs blodkarrene.

Claus Lunau

Væske siver ud gennem vandporer

På astrocytterne sidder små vandporer, som består af det rørformede protein AQP4. Porerne sørger for, at cerebrospinalvæsken kan sive ud i hjernevævet, hvor blandt andet nervecellerne befinder sig.

Claus Lunau

Giftstoffer skylles væk fra nerveceller

I løbet af dagen danner nervecellerne store mængder affaldsstoffer, som kan være giftige for hjernen. Den natlige indstrømning af cerebrospinalvæske skyller giftstofferne væk fra nervecellerne.

Claus Lunau

Affaldsstoffer bliver fjernet fra hjernen

Cerebrospinalvæsken bærer affaldsstofferne hen til de blodkar, som fører ud af hjernen. Astrocytterne transporterer væsken og stofferne ind i hulrummet langs blodkarret, så de bliver fjernet fra hjernen.

Claus Lunau

Under forsøget sprøjtede forskerne fluorescerende stoffer ind i cerebrospinalvæsken hos en mus. Derefter kunne de følge med i stoffernes bevægelse ved hjælp af et mikroskop, som pegede ind gennem et hul i musens kranie.

Mikroskopets billeder viste tydeligt, hvordan væsken førte stofferne dybt ind i hjernen via små kanaler, der løb langs med hjernens blodkar.

Kanalerne fik navnet det glymfatiske system, og vi kan ikke leve uden det. Den grundige gennemskylning sikrer, at affaldsstoffer, som ellers ville forgifte hjernen, bliver fjernet.

Den største overraskelse kom dog først, da forskerne undersøgte forskellen på vågne og sovende mus.

Dyr sover på farten

De fortsætter arbejdet eller slukker for kroppen. Dyrene klarer søvn på et væld af måder.

Resultaterne afslørede, at det glymfatiske system stort set var inaktivt, når musene var vågne, men hurtigt kom op i omdrejninger, når musene faldt i søvn.

Forklaringen er formentlig, at hormonet noradrenalin, som er med til at holde os vågne, blokerer systemet. Når vi sover, falder mængden af noradrenalin i hjernen, og rengøringen kan gå i gang.

Søvn sikrer dermed, at vores hjerne ikke flyder rundt i sit eget snavs. Men nu viser ny forskning, at søvn måske har en endnu vigtigere funktion.

Synapser svinder ind

I 2017 opdagede forskere fra University of Wisconsin–Madison i USA, at forbindelserne mellem nervecellerne i hjernen skrumper, når vi sover.

Forbindelserne, de såkaldte synapser, er ekstremt vigtige for vores hukommelse, fordi de er i stand til at lagre de indtryk, som vi modtager i løbet af dagen.

De amerikanske forskere besluttede sig for at undersøge, hvad der sker med synapserne, mens vi sover.

For at komme helt tæt på synapserne, der typisk er mindre end en mikrometer på tværs, brugte forskerne en teknik kaldet serial block-face scanning electron-mikroskopi.

Et lille stykke af en musehjerne blev først sat ind under mikroskopet, så forskerne kunne tage et billede af stykkets overflade. Derefter skrællede en ekstremt skarp kniv af diamant en få nanometer tyk skive af stykket, og mikroskopet tog et nyt billede.

Ved at gentage processen tusindvis af gange var det muligt at fotografere hvert eneste lag. En computer kunne til sidst sætte de enkelte billeder sammen til en tredimensional rekonstruktion af det lille hjernestykke.

Efter flere års arbejde havde forskerne samlet tilstrækkeligt med billeder sammen til at kunne analysere deres resultater. De målte størrelsen på næsten 7000 synapser fra en række mus, som enten havde været vågne eller havde fået lov til at sove inden forsøget.

Til deres overraskelse var der en dramatisk forskel på de to grupper af mus. Synapserne hos de mus, som havde sovet, var skrumpet med 18 procent i forhold til de mus, der havde været vågne hele dagen.

Proteiner sletter minder

Forskere fra det amerikanske Johns Hopkins University dykkede endnu dybere ned i hjernen. De fulgte de enkelte proteiner i synapserne og afslørede hemmeligheden bag hjernens natlige slankekur.

Blandt de vigtigste proteiner er de såkaldte AMPA-receptorer, som sidder på overfladen af den ene nervecelle i synapsen og tager imod signalstoffer fra den anden celle.