Forskere afslører den perfekte mængde søvn

Forskere har nærstuderet mere end 500.000 menneskers sovevaner og fundet den perfekte mængde til dig, der er i slutningen af 30'erne eller ældre.

Det ødelægger din hukommelse, svækker dit immunforsvar og nedsætter din reaktionsevne.

Og så kan det i øvrigt være direkte livsfarligt.

De fleste ved efterhånden, at søvnmangel er altødelæggende for vores helbred. Men forskere knokler stadig for at opklare, hvad din søvn præcis betyder for din sundhed, og hvor mange timer du skal have på puden, før det er nok.

Og nu er en ny stor undersøgelse kommet ét stort skridt tættere på svaret. Forskere har nemlig nærstuderet en halv million menneskers helbred og søvn for at finde den perfekte mængde, hvis du har passeret de 38 år.

Søvn holder hjernen sund

I undersøgelsen gennemtrawlede forskerne fra England og Kina spørgeskema-undersøgelser fra voksne i alderen mellem 38 og 73 år. Deltagerne blev blandt andet spurgt til deres søvnmønster, deres mentale helbred, og hvordan de generelt havde det.

Forsøgspersonerne fik også vurderet deres kognitive evner i forskellige test. Og hos 40.000 af dem havde forskerne også direkte adgang til hjerneskanninger og genetiske data.

På den baggrund fandt de frem til, at syv timers søvn hver nat er et gyldent nøgletal, når det kommer til at holde hjernen sund og bekæmpe hjernesygdomme, som fx alzheimer.

Søvnen er inddelt i fire faser

Din søvn består af mange såkaldte søvncyklusser. En søvncyklus varer typisk 90 minutter og består af fire søvnfaser:

• Drømmesøvn: I drømmesøvnen er du delvist bevidst, og dine muskler er lammede.
  • Indsovning: Ved indsovningen er du stadig delvist bevidst, men musklerne er begyndt at slappe af.
  • Let søvn: Den lette søvn fylder mest i løbet af natten, og du er nu uden bevidsthed, og dine muskler er fuldstændig afslappede.
  • Dyb søvn: Nu er du helt ubevidst og meget svær at vække, og musklerne er helt afslappede.

I nattens første søvncyklusser varer den dybe søvn normalt længere, mens den lette søvn og drømmesøvnen varer længere hen mod morgenen.

For meget søvn kan også være skadeligt

Overraskende nok opdagede forskerne også, at både mere og mindre end syv timers søvn hver nat fik deltagerne til at klare sig dårligere på forskellige parametre:

De reagerede fx langsommere, fik en dårligere hukommelse og blev generelt dårligere til at løse problemer.

For meget eller for lidt søvn gav også flere symptomer på angst og depression hos deltagerne.

Klumper skader hjernecellerne

Ifølge forskerne kan søvnmangel betyde, at du får for lidt af den dybe søvn, eller såkaldte non-REM søvn, hvor du ikke drømmer.

Forstyrrelser i netop den søvnfase er nemlig tæt forbundet med vores hukommelse og ophobningen af et bestemt protein kaldet beta-amyloid, som samler sig i klumper og kan sætte gang i udviklingen af demensformen alzheimer.