Barn, hjerne

God undervisning giver større hjerne

Hvis børn får undervisning, mens de er helt små, får de større hjerner som voksne.

Hvis børn modtager aktiv og støttende undervisning i de første fem leveår, kan det tydeligt ses på hjerneskanninger, når de er blevet voksne.

Det har forskere konkluderet efter at have undersøgt hjernen hos en række personer, som i 50 år har været en del af The Abecedarian Project.

I 1971 udtog forskere en gruppe børn fra udsatte familier til projektet. Alle familierne fik ekstra sundhedspleje, sund kost og familieterapi, men kun en del af børnene modtog undervisning i et såkaldt beriget læringsmiljø.

Den særlige undervisning stod på, fra børnene var få uger til fem år gamle – fem dage om ugen i 50 uger om året.

Siden har forskere fulgt børnenes udvikling, og her 50 år efter viser hjerneskanninger en forbavsende stor forskel.

Personer i den gruppe, som i 1970’erne fik den særlige undervisning, har i dag i gennemsnit en 10 pct. større hjerne, end kontrolgruppen har. Og hjernecentrene, som har med sprog og kognitive evner at gøre, er op til 30 pct. større hos de personer, som deltog i læringsforløbet.

Det er første gang, der er påvist en direkte sammenhæng mellem børns læring i et “beriget miljø” og hjernens udvikling. Forskerne bag opdagelsen mener, det er et gennembrud i forståelsen af, hvordan hjernen fungerer.