© Shutterstock

Hjernen afslører mordofferets sidste minder

Vores oplevelser kan aflæses i hjernen, når vi er døde. Det har forskere demonstreret på mus, og metoden kan gøre et mordoffer til vidne mod sin morder.

6. november 2018 af Af Gorm Palmgren & Jesper Bindslev

I fremtiden behøver politiet måske blot at undersøge et mordoffers hjerne for at afkode, hvad der skete i gerningsøjeblikket. Det kan blive resultatet af ny israelsk forskning.

Minder lagres i hjernen ved, at nervecellerne, neuronerne, danner nye forbindelser til hinanden, og for at gøre det skal bestemte gener aktiveres.

Forskerne gav forsøgsmus forskellige gode eller dårlige oplevelser – fx i form af godbidder eller elektriske stød – og aflivede dem en time senere.

Herefter undersøgte de, hvilke gener der var blevet aktiveret i de dele af hjernen, der er involveret i hukommelsen, blandt andet hippocampus og amygdala.

Oplevelser tænder generne

Det viste sig, at hver enkelt oplevelse havde et karakteristisk genetisk aktiveringsmønster, og at der var nogle tydelige fællestræk ved henholdsvis gode og dårlige oplevelser.

Faktisk kunne forskerne i 90 procent af tilfældene afgøre, hvad en mus havde oplevet i sin sidste time, blot ved at analysere dens hjerne.

Hvis disse resultater kan overføres til mennesker, kan et mordoffer i fremtiden måske blive hovedvidnet, som udpeger og fælder sin morder.

Mordere har et særligt gen

Genforskere har også ydet et andet nyt bidrag til opklaring af mordsager. I Illustreret Videnskab nummer 18 kan du læse om et særligt gen, som giver en person større risiko for at ende som morder.

Hvis du bestiller et abonnement lige nu, får du:

• En blodtryksmåler – så kan du løbende kan tjekke, om dit hjerte fungerer som det skal
  • Din Geniale Krop – et digitalt særtillæg, der forklarer, hvordan du skal holde dit hjerte i form, og hvilke symptomer, du skal være opmærksom på.
  • To numre af Illustreret Videnskab – så er du opdateret på den nyeste forskning