Blod fra navlestrengen styrker hukommelsen

Menneskeblod fra et barns navlestreng forbedrer hukommelsen i mus, viser et forsøg fra Stanford University. Det kan få betydning for behandlingen af bl.a. Alzheimers sygdom.

Når naboens navn konstant forsvinder i en tåge, og bilen ikke længere er til at finde på parkeringspladsen, så er et skud blod fra en nyfødt babys navlestreng måske det, du har brug for.

I hvert fald viser et forsøg publiceret i tidsskriftet Nature, at menneskeblod fra navlestrengen styrker hukommelsen i mus.

”Det er bemærkelsesværdigt, at noget i dit blod kan påvirke den måde, du tænker på,” siger hjerneforsker ved Stanford University, Tony Wyss-Coray.

Protein smører hjernens synapser

Wyss-Coray og hans forskerhold isolerede et særligt protein, TIMP2, fra blodet i nyfødtes navlestrenge.

Da de injicerede proteinet i gamle mus, viste det sig at optimere cellerne i hjernens hukommelsescenter, hippocampus.

Proteinet styrker sandsynligvis overførslen af information mellem cellerne – dvs. synapserne – og gør på den måde hjernecellerne bedre til at samarbejde om hukommelsesopgaver.

Gamle mus tilført TIMP2 viste sig fx milevidt bedre til at huske vejen gennem en labyrint end andre mus på samme alder.

Forsøg kan være et lys i alzheimer-mørket

Selvom forsøget er foretaget på dyr, er resultaterne lovende:

For det første virker hippocampus på samme måde i både mus og mennesker, og for det andet er det vigtigt, at det aktive hukommelses-protein er fundet i menneskeblod.

Chancen for at det på sigt kan bruges i behandlingen af alzheimer og andre aldersrelaterede demensformer hos mennesker er derfor større.

I første omgang skal forskerne dog finde ud af, hvor TIMP2 kommer fra i kroppen, og hvorfor det svinder med alderen.