Lærer piger og drenge forskelligt?
De to køn opfatter og bearbejder både syns- og lydindtryk forskelligt. Det kommer fx til udtryk ved indlæring af sprog.

Forskerne har længe formodet, at piger har bedre sprogfærdigheder end drenge. Det har vist sig, at områder af hjernen, der er forbundet med sprog, arbejder hårdere i piger end drenge ved sproglige opgaver, og at drenge og piger er afhængige af forskellige dele af hjernen, når de udfører disse opgaver. Ved at lade børn læse ord uden at høre dem og høre ord uden at se dem har forskerne fundet ud af, at sprogbehandlingen er mere sensorisk hos drenge og mere abstrakt hos piger.
Piger aktiverer områder i hjernen forbundet med abstrakt tænkning gennem sprog, hvorimod drenge aktiverer visuelle og auditive områder af hjernen. Dette betyder også, at indlæringen er forskellig. Hvis piger har lettere ved at lagre informationer i de sproglige centre i hjernen, har de en fordel i sproglige og abstrakt tænkende fag.
Derimod kan drenge forbedre deres mundtlige præstationer ved at lytte mere og de skriftlige ved mere læsning.
Piger og drenge lærer forskelligt
Ny forskning viser, at mænd har 6,5 gange så meget grå substans (a) i hjernen som kvinder, mens kvinder har 10 gange så meget hvid substans (b) som mænd. Dette kan forklare, hvorfor mænd ofte er bedre til fx matematik, mens kvinder er bedre til sprog.