Modgift skal bremse alzheimer

Giftige tandkødsbakterier – en overraskende opdagelse har givet forskerne en ny hovedmistænkt i mysteriet om alzheimers årsag. Og de er allerede klar til at stoppe skurken med et uventet våben.

Din hjerne er en fæstning. Langs dens over 600 kilometer blodkar løber en mur kaldet blod-hjerne-barrieren. Den består af tre lag af celler, og den er næsten uigennemtrængelig. Kun ilt, næring og nogle få andre stoffer får lov til at passere fra blodet ind til hjernens celler. Bakterier og virus bliver holdt effektivt ude.

I enkelte tilfælde lykkes det alligevel mi­kro­ber­ne at trænge ind i hjernen. Her ramler de øjeblikkeligt ind i hjernens næste forsvar, im­mun­cel­ler kaldet mikroglia. De genkender indtrængerne, sluger dem og nedbryder dem.

Er mikroberne i overtal, har hjernen et sids­te våben. Nervecellerne fri­gi­­ver stoffet beta-amyloid, der indkapsler mi­kro­ber­ne og dræber dem.

Protein kvæler indtrængere

Stoffet beta-amyloid har i årtier været kendt som en sygdomsfremkaldende plage. Nu har forskere opdaget, at det er en vigtig del af hjernens forsvar mod mikrober.

Hjernens forsvarsværker sikrer den bedst mulige beskyttelse for dine følsomme nerveceller. Men selv det bedste forsvar kan blive overrumplet. Indtrængere kan bosætte sig permanent i hjernen, forgifte den og vende dens egne våben mod dig. Resultatet er, at hjernevævet langsomt bliver nedbrudt.

Et forsøg fra 2019 afslører, at det er, præcis hvad der sker i hjernen på alzheimer-patienter, og forskerne har samtidig identificeret den ansvarlige mikrobe – bakterien bag tandkødsbetændelse. Et lægemiddel er derfor på vej, som for første gang kan sætte en stopper for den ondartede sygdom.

Forskere jagter alzheimers årsag

Mere end 30 millioner lider af alzheimer på verdensplan, og det tal vil formentlig tredobles på få årtier, efterhånden som klodens befolkning bliver ældre. Der findes i dag ingen kur og ingen midler, der kan bremse sygdommens forløb.

Alzheimer rammer hukommelsen og evnen til at løse problemer og kan ændre både humør og personlighed. Symptomerne begynder som regel, når den ramte er over 60 år, men hos nogle kan de dukke op langt tidligere.

VIDEO: Sådan ødelægger alzheimer hjernen

Forskerne har i årtier forsket i årsagen til alzheimer, og de har afdækket en lang række svar. For det første afslører hjerneskanninger, at flere hjerneområder hos alz­hei­mer­pa­tienter er skrumpet i forhold til normalen – især hippocampus, som er vigtig for vores hukommelse.

For det andet er sygdommen forbundet med ændringer i hjernens proteiner. Tidligt i sygdomsforløbet begynder det såkaldte tau-protein at klumpe sammen i nervecellerne.

Tau-proteinet er en vigtig del af nervecellernes indre skelet, og sammenklumpningen smadrer cellernes struktur og ødelægger deres evne til at sende signaler til hinanden. I sidste ende dør cellerne.

Et andet protein, beta-amyloid, spiller også en stor rolle. Nervecellerne udskiller det normalt kun i små mængder, og det bliver normalt renset væk, mens vi sover, men hos alzheimerpatienter findes det i store mængder. Her filtrer det sig sammen og danner klumper kaldet plak, som er giftige for nervecellerne.

Det store spørgsmål er nu, hvad der forårsager disse ændringer i første omgang. Og forskerne har formentlig fundet svaret.

Selvforsvar skader hjernen

Koblingen mellem proteinet beta-amyloid og alzheimer har været kendt siden 1980’erne. Siden da har forskerne knoklet for at afsløre proteinets funktion og for at forstå, hvad der udløser ophobningen. Men først i løbet af de seneste år er de kommet tæt på målet.

I 2010 viste amerikanske og svenske forskere, at beta-amyloid bremser væksten af både bakterier og svampe i petriskåle. Nogle år senere kom flere forsøg frem til, at proteinet også hæmmer influenza- og herpesvirussernes evne til at inficere celler.

Og i 2016 lykkedes det amerikanske og australske forskere at vise, at bakterier i hjernen på mus udløser frigivelse af beta-amyloid, og at beta-amyloid binder sig til bakterierne. Sammen viser resultaterne, at proteinet spiller en vigtig rolle i beskyttelsen af hjernen mod mikroorganismer.

Stoffet beta-amyloid danner lange tråde, som får mikrober til at klumpe sammen og forhindrer dem i at angribe dine celler.