Parkinson er to forskellige sygdomme

Den invaliderende sygdom kan både have sit udspring i hjernen og i tarmene.

Shutterstock

Forskere fra Aarhus Universitet har nu bevist, at der er to varianter af parkinson med hver deres forløb. Det ene begynder i hjernen, det andet i tarmene.

Parkinson skyldes, at proteinet alfa-synuclein folder sig forkert. Et fejlfoldet protein får flere proteiner til også at blive fejlfoldet, så de med tiden spreder sig i kroppen og hjernen.

Når proteinerne hober sig op i hjernecenteret substantia nigra, kan det ikke længere producere nok af signalstoffet dopamin, og det resulterer i de rystelser, som er karakteristiske for parkinson.

Parkinson angriber hjernecenteret substantia nigra (1). Cellerne i centeret (2) fyldes op med et fejlfoldet protein (3), så centeret ikke længere kan producere den mængde dopamin, hjernen har brug for.