Kvinde slikker sol i en strandstol

Sådan ruster sommerens solstråler dig til vintermørket

Lige nu skal tanken fyldes med mentalt overskud til den mørke tid. Med solstråler kan du polstre dig mod vinterens truende depression.

Lige nu skal tanken fyldes med mentalt overskud til den mørke tid. Med solstråler kan du polstre dig mod vinterens truende depression.

Shutterstock

Typisk følges Solens stråler med en advarsel om ikke at få for meget af dem. Men sollys udløser også en kaskade af kemi, der kan fungere som mirakelkur for den mentale helse – hele vinteren.

At dit humør om vinteren hænger sammen med mængden af sol, du får om sommeren, er en videnskabelig erkendelse, der først er opstået i det 21. århundrede.

Sammenhængen er kompleks og delvist uudforsket, men to af hovedrolleindehaverne er et hormon og et vitamin, der både sammen og hver for sig hjælper vinterhumøret på vej.

Lyset fra den brændende gasklump, vores planet kredser omkring, påvirker direkte din søvn, hukommelse, årvågenhed og humør ved at udløse hormonet serotonin i hjernen.

Samtidig udløser solstrålerne D-vitamin i huden – og kombinationen kan være nøglen til at holde vinterdepressionen fra døren.

Kroppen producerer selv mirakel-vitamin

D-vitamin er en slags naturligt steroid, der får en lang række funktioner i kroppen til at glide og fx igangsætter immunsystemet og styrker hukommelsen.

Undersøgelser har omvendt vist, at mangel på D-vitamin kan medføre depression.

Når huden bliver udsat for sollys, danner den selv D-vitamin. Lyset består af stråling kaldet UV-B, der trænger ned i huden og nedbryder en type fedtstoffer kaldet 7-dehydrokolesterol, som derved bliver omdannet til en slags D-vitamin, D3.

Video: Det sker der i huden

Den letteste vej til at opretholde et sundt D-vitamin-niveau er ifølge Verdenssundhedsorganisationen at udsætte huden for 5-15 minutters middagssol 2-3 gange om ugen.

Sommeren har flere solskinstimer, der gør det nemmere at få den nødvendige mængde D-vitamin, sammenlignet med de mørke vintermåneder.

Men D-vitamin bliver opbevaret i fedtdepoterne. Når kroppen har brug for det, omdanner leveren og nyrerne vitaminerne til såkaldt kalcitriol – et hormon som aktiverer over 2000 gener i kroppen, fx genet p53, som holder kræft nede.

Derudover hjælper D-vitaminerne også glædeshormonet serotonin på vej i den mørke vinter.

Lagret D-vitamin gavner glædeshormon

Din glæde, følelse af velbehag og humørsvingninger er reguleret af serotonin. Hormonet påvirker hele kroppen men er særligt på spil i hjernen.

Serotonin menes at bliver udløst, når øjet opfanger sollys. Mangel på serotonin menes at være den primære årsag til lidelsen vinterdepression, der hvert år rammer ca. fem procent af befolkningen.

Sollys styrer døgnrytme og serotonin

© EPFL

Sådan bliver sol til glæde

I årevis har forskere observeret et højere niveau af serotonin i hjernen hos personer, der dør om sommeren. Men præcis hvordan, sæsonerne hænger sammen med serotonin-niveauet, er ukendt. Nu er forskere på sporet af sammenhængen.

I vinterhalvåret er det naturligvis stadig muligt at få serotonin fra sollys, men det er sværere end om sommeren.

En undersøgelse har vist, at et højt niveau af D-vitamin i kroppen hjælper med at producere og frigive serotonin i de mørke måneder, hvor sollys ikke producerer hormonet direkte.

Derfor er det en god idé at snuppe et kvarter hist og pist i strandstolen her til sommer – så er din krop rustet til vinteren.