L. Weinhard/EMBL Rome

Særlige celler fikser hjernens netværk

Nerveceller kalder på hjælp fra hjernens viceværter, når deres forbindelser bliver slidte. Og nu har forskere afluret hvordan.

De såkaldte glia­celler udgør 70 procent af ­cellerne i hjernen, men forskerne bliver stadig overraskede over, hvordan de fungerer.

Nu er det for første gang lykkedes neurologer at se, ­hvordan en særlig type glia­celler kaldet mikrogliaceller ­arbejder.

Nerveceller beder om hjælp

Et forskerhold fra European Molecular Biology Laboratory i Rom og ­Heidelberg har skabt mikroskopier af, hvordan de interagerer med nervecellerne.

Forskerne vidste, at mikrogliacellerne opsluger ­nerveforbindelser, som er slidte. Til gengæld vidste de ikke, hvordan cellerne bliver aktiveret.

De nye mikroskopbilleder viser, at nervecellerne selv beder mikroglia­cellerne om hjælp. Det sker ved, at der fra ­nervernes ­synapser, dvs. kontaktleddene mellem nervecellerne, gror tynde udvækster, såkaldte filopoda, ud mod mikrogliacellerne. Og de er en invitation til at gå i gang.

Celler er viceværter

Mikrogliacellerne æder ikke nødvendigvis nerveforbindelserne helt, men nøjes ofte med at “nippe” til dem. ­

Forskerne mener, at det gør de slidte synapser stærkere, og på den måde er mikrogliacellerne ikke kun skraldemænd – de fungerer også som viceværter, der ­opdaterer forbindelserne i hjernens netværk.