Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ny forskning: Din partner giver dig bedre søvn

Er du træt af, at din partner stjæler dynen eller prutter i sengen? Måske skal du takke din kæreste i stedet.

Shutterstock

Selvom din kæreste måske både udsætter dig for snorken og dynetyveri, så kan de positive effekter af at dele dobbeltsengen opveje ulemperne.

En international forskergruppe har fundet ud af, at kærestepar i et stort omfang følges ad gennem de samme søvnstadier og bruger længere tid i den vigtige REM-søvn, der også kaldes drømmesøvn.

En god nats REM-søvn gavner, ifølge undersøgelser, indlæringen, hukommelsen, følelseslivet og sociale kompetencer, og en fast sengepartner kan derigennem modvirke psykiske lidelser.

REM-søvnen lader hjernen tænke helt frit

PET-skanninger viser, at hjernen bruger meget mere energi i drømmesøvnen end i den dybe søvn, faktisk lige så meget, som når vi er vågne. I vores drømme kombinerer vi erindringer og information på nye måder, som ikke er underlagt logiske regler.

Sengepartnere synkroniserede søvnmønstre

12 par overnattede i et søvnlaboratorium, og hver nat fik de foretaget en såkaldt EEG-undersøgelse, der registrerer den elektriske aktivitet i hjernen.

Derudover overvågede forskerne bl.a. også deres øjenbevægelser, muskelaktivitet, vejrtrækning, iltindhold i blodet og hjerterytme.

I alt sov hvert par fire gange i laboratoriet, hvoraf halvdelen af nætterne var hver for sig.

Søvnundersøgelsen viste bl.a. at begge partnere var 10 procent længere i REM-søvnstadiet, når de sov sammen. Stadierne var også mere længerevarende og sammenhængende.

Søvnen sender din hjerne på overarbejde

Mens kroppen slapper af og restituerer, går hjernen på natarbejde. Hjernebølger optaget med EEG viser, at den sovende hjerne gennemgår flere faser i løbet af en nattesøvn, hvor den løser forskellige opgaver.

Præcis hvordan hjernernes aktivitet bliver synkroniseret, er uklart, men en lang række områder af hjernen er aktive i løbet af natten.

Fx holder hjernen glimtvis øje med fare. En lignende funktion kan muligvis underbevidst registrere partnerens tilstedeværelse og medvirke i synkroniseringen.

Drømmesøvn letter tunge tanker

Under drømmesøvnen er hjernecentre i fx pandelappen, hvor følelser bliver behandlet, mere aktive. Processen har vist sig at lette negative følelser og endda symptomer på depression.

Både parforhold og REM-søvn påvirker, ifølge undersøgelser, den mentale sundhed og kognition i positiv retning. Fx har forskere vist, at sunde forhold ofte går hånd i hånd med bedre mental sundhed hos begge parter i et forhold.

Andre forsøg har vist, at både mennesker og dyr lærer bedre, når de får deres REM-søvn.

I undersøgelsen kunne forskerne se, at de par, der angav at have det næreste bånd til deres modpart også havde de mest synkroniserede søvnmønstre.

Læs også:

Hjernen

KEND DIN KROP: Sådan påvirker kærlighed din hjerne

10 minutter
Teenager
Hjernen

5 grunde til, at teenagere er umulige

4 minutter
hukommelse

Træn din hjerne: Hukommelse

15 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul