Praktisk teori på LinkedIn
Teorien om styrken ved svage forbindelser daterer sig tilbage til 1973, hvor den amerikanske sociolog Mark Granovetter opfandt begrebet.
Basalt handler det om, at jo stærkere en forbindelse du har i et socialt netværk, des mere minder forbindelsen om dig selv. Der vil derfor også være mange gengangere blandt ens venner.
Derimod er der stor sandsynlighed for, at du ikke kender vennerne til en overfladisk bekendt, der i netværksteorien betegnes som en ’svag forbindelse’, og som bærer kimen til helt nye jobmuligheder uden for din normale sociale sfære.
For at omsætte teori til praksis på specifikt jobmarkedet har forskerne sammen med LinkedIn-eksperter undersøgt over 20 millioner LinkedIn-brugere, der blev delt i to grupper, når de fik præsenteret funktionen ’Personer, du muligvis kender’.
600.000 fik nyt job
Den ene gruppe fik foreslået forholdsvis stærke forbindelser med mange venne-overlap, mens den anden gruppe fik præsenteret svage forbindelser med få eller ingen fælles bekendte.
Herefter har forskerne undersøgt, hvor mange jobs de 20 millioner testpersoner har søgt og fået.
Især er der blevet zoomet ind på antallet af nye jobs i samme virksomhed som nye bekendte. fordi det indikerer en direkte sammenhæng mellem den nye forbindelse og succes i jobsøgningen.
Eksperimentet har efter fem år genereret to milliarder nye forbindelser og 600.000 nye jobs. Forskernes konklusion er, at ’moderat svage forbindelser’ mere end fordobler jobmulighederne.
En moderat svag forbindelse er her defineret som en relation, du deler cirka 10 kontakter med uden at have jævnlig kontakt.
Kontroversiel efterklang
I lighed med andre sociale mediers pillerier ved deres egne algoritmer har LinkedIn ikke fortalt testpersonerne, at de har deltaget i et kæmpe-eksperiment vedrørende nye jobs og bekendtskaber.
Det har affødt en del kritik om etikken i at øge jobmulighederne og dermed give potentielt markante livsforbedringer for en gruppe LinkedIn-brugere frem for en anden.
Blandt andre Michael Zimmer, leder af Center for Data, Etik og Samfund ved det amerikanske Marquette Universitet, har ifølge New York Times efterlyst de etiske overvejelser ved langsigtede konsekvenser i den slags forsøg.
LinkedIn har svaret på kritikken ved at henvise til sine brugerbetingelser, hvor der står, at brugerdata kan anvendes til ”at researche tendenser inden for det sociale, økonomiske og arbejdsmæssige område”.
Det Microsoft-ejede sociale medie har ifølge flere medier understreget, at der har været benyttet ikke-invasiv teknologi til at få besvaret vigtige forskningsspørgsmål, og selskabet hverken har eksperimenteret med dets medlemmer eller forfordelt jobsøgende i undersøgelsen.