Kroppen

Navle

Kroppen er dit fundament

Kroppen er en fællesbetgnelse for de fysiske dele, der udgør en organisme, fx hoved, hals, torso, arme og ben. Det kan være organismer i form af dyr, planter og mennesker. Oftest forbinder vi dog ordet med menneskets fysiske form. Menneskets krop har 206 knogler og 639 muskler. De kan variere i størrelse fra person til person, og det er en af årsagerne til, at vi ser forskellige ud. Gå på opdagelse i vores artikler, og find ud af mere om kroppens evner og hemmeligheder.

Mand drikker vodka

Hvad gør alkohol ved kroppen?

Indtag af alkohol påvirker kroppen på flere måder. De mest almene virkninger er, at sindsstemningen, fx glæde eller tristhed, bliver forstærket. Alkohol blokerer nogle af de kemiske signaler i hjernen, hvilket også leder til nedsat koncentrationsevne og balanceevne. Indlæringsevnen nedsættes også, da korttidshukommelsen hæmmes af alkohol.
Hvordan alkohol virker på kroppen varierer dog fra person til person. Er man fx påvirket af alkohol i længere perioder eller drikker man ofte, vil man begynde at udvikle tolerance. I det tilfælde kan det føles som om, man ikke er særligt påvirket, selvom promillen er høj.
Ved hyppigt og længerevarende indtag af alkohol er der fare for afhængighed og flere sundhedsmæssige følgevirkninger, fx risiko for leverskade og sygdomme i hjernen og nervesystemet.

Forskellige former for protein

Hvad bruger kroppen protein til?

Protein er et næringsstof, der giver energi til kroppen. Protein er kroppens byggesten og bruges til mange forskellige processer. Det bruges fx til at vedligeholde immunforsvaret, celler og væv, og så hjælper det kroppen med at producere de hormonerne og enzymer, den har behov for. Ved sygdom anbefales det at spise en mere proteinrig kost, da protein bistår immunforsvaret. Derudover opfordres ældre mennesker også til at spise mere protein, da kroppen med alderen har svært ved at udvikle muskelmasse. Ekstra protein kan hjælpe med at bibeholde den muskelmasse, der er.