Shutterstock

Det er super-sundt at gå - især hvis du gør det baglæns

Gang er ekstremt gavnligt for kroppen. Men vidste du, at udbyttet er langt større, hvis du vender dig om og går med ryggen til?

Listen over fordele ved at gå i et raskt tempo er alenlang, og det er ovenikøbet noget, vi kan gøre helt gratis. At gå er en aktivitet, der er så enkel, at vi gør det helt uden at tænke over det.

Forestil dig nu at du vender dig 180 grader og går baglæns i stedet. Pludselig er det en helt anden sag. Nu skal du tænke over hvert skridt, du tager, og den ellers så lette aktivitet bliver en hel del mere krævende. Ville du blive overrasket over, at baglæns gang ifølge ScienceAlert giver dig fordele på en række forskellige områder?

Styrker din stabilitet og balance

En af de mest veldokumenterede fordele ved at gå baglæns er, at det forbedrer stabiliteten og balancen. Det tvinger os til at tage mindre men mere hyppige skridt, hvilket styrker udholdenheden i underbensmuskulaturen samtidig med at belaste leddene mindre. Fordi baglæns gang ændrer bevægelsesudslaget for vores led og muskler, kan det hjælpe på hælspore (plantar fasciitis), som er en almindeligt forekommende smertefuld betændelsestilstand i underfoden.

Ikke nok med det - fordi vi ændrer kropsholdning, når vi går baglæns og bruger flere af de muskler, der støtter lændehvirvlen, kan det være en glimrende øvelse for personer med kroniske lændesmerter.

Forbrænder 40 procent flere kalorier

Fordelene ved at ændre gangretning er dog ikke udelukkende af terapeutisk karakter. Faktisk har interessen i baglæns gang vist forskere vejen til en række andre fordele.

"Normal gang kan hjælpe os med at holde vægten, men baglæns gang er måske endnu mere effektivt. Det viser sig nemlig, at baglæns gang forbrænder næsten 40 procent flere kalorier end normal fremadrettet gang, forudsat de to slags gang foregår ved samme tempo", fortæller Jack Mcnamara, som er foredragsholder og ekspert i klinisk sportsvidenkab ved University of East London.

En undersøgelse af kvinder, som gennemførte et seks uger langt træningsprogram med baglæns gang eller løb, demonstrerede tydeligt en reduktion af deres kropsfedt.

Kan forebygge skader

Baglæns gang har ligeledes stor værdi i forbindelse med forebyggelsen af skader, og det kan tilmed være af gavn for dem, som allerede har pådraget sig varige skader i knæleddet. Den styrkende effekt, som baglæns gang har på musklerne omkring knæet, kan ifølge en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Clinical Rehabilitation hjælpe folk med slidgigt i knæet ved at mindske smerter og forbedre ledbevægeligheden.

Kvinde i sneakers med mennesker i baggrund
© Shutterstock

Læs også:

Bare kom i gang

Hvis du er fanget af ideen med baglæns gang, er der ikke nogen grund til at vente. Husk blot at passe på, for når du ikke kan se, hvad der er bag ved dig, er der en risiko for at falde over forhindringer. Prøv dog alligevel ikke at vride kroppen for at kigge bagud, så vælg et område, der egner sig til det.

Du skal holde hovedet højt og skyde brystet frem og tage hele skridt bagud, hvor du nærmest ruller fra tåen til hælen. Når du efterhånden bliver mere fortrolig med baglæns gang, kan du sætte tempoet op og eventuelt kombinere det med vægte.