Forskere løser gåden om cellernes kraftværk

For første gang er det lykkedes at kopiere et af evolutionens største tigerspring: Udviklingen af mitokondrier, som giver vores celler energi.

Amerikanske forskere har kopieret et vigtigt spring i evolutionshistorien – dannelsen af cellernes indre kraftværker kaldet mitokondrier.

Kraftværkerne befinder sig uden for cellekernen, er omsluttet af en membran og indeholder deres eget dna, så de ligner små, selvstændige organismer – hvilket de formentlig også var engang.

Samarbejde skabte nye livsformer

Biologerne har en teori om, at mitokondriernes forgængere var bakterier, som blev indfanget af andre celler for omkring 1,5 mia. år siden, da der kun fandtes encellet liv på Jorden.

De to mikroorganismer smeltede sammen og begyndte et samarbejde, som skulle få enorm betydning for evolutionens videre forløb. Samarbejdet førte nemlig til de såkaldte eukaryote celler, som alle flercellede livsformer er bygget op af.

Forskerne fik indsprøjtede colibakterier til at fungere som mitokondrier i gærceller i over 40 generationer. Pilen peger på colibakterier (lilla) i en gærcelle.