Forskere: Særligt protein kan være skyld i akne

Akne er en af de mest almindelige - og gådefulde - hudsygdomme i verden. Forskere bliver dog hele tiden klogere på de betændte knopper, og senest er et særligt protein kommet i søgelyset.

Mange hundrede millioner mennesker lider af akne, der er kendetegnet ved bumser, hudorme og røde ømme knopper i ansigtet og på kroppen.

Alligevel er der meget, forskere ikke ved om sygdommen, bl.a. hvorfor nogle mennesker er plaget af akne, mens andre går fri.

En undersøgelse publiceret i tidsskriftet Nature, peger på, at årsagen til akne måske skal findes i et protein - eller nærmere mangel på samme.

Hudprøver fra personer med akne afslører nemlig et lavere niveau af proteinet GATA6.

Protein påvirker fedt i huden

Ifølge forskerne har GATA6-proteinet indflydelse på, hvordan cellerne i talgkirtlerne opfører sig.

Det har fx en effekt på, hvor meget talg, der produceres, da proteinet styrer den virkning, det mandlige kønshormon, testosteron, har på talgkirtlerne.

Talgkirtler er små kirtler, der i vores hårsække. De producerer en fedtholdig substans, talg, der har til formål at beskytte vores hud fra at tørre ud.

Talgkirtlerne findes overalt på kroppen, men der er flest i vores hårbund, ansigt, det øverste af ryggen og midt på brystet.

Derfor oplever personer med akne også, at det især er disse steder på kroppen, der er ramt af bumser.

Hvorfor nogle mennesker har lavere niveauer af proteinet er endnu uvist, men forskerne bag undersøgelsen håber på, at deres opdagelse kan bane vejen for yderligere forskning og nye behandlingsformer mod akne.

Sådan forvandler godartet bakterie sig til en gul bums

En giftig cocktail af døde hudceller, fedt og store mængder bakterier får immunforsvaret til at rykke ud og omdanne hudens hårsække til betændte bumser.