Dreng får håndsprit på hænderne

Hvordan virker håndsprit?

Et skvæt håndsprit er et godt værn mod at sprede smitte til omverdenen. Men hvordan dræber spritten bakterier – kan den bruges mod coronavirus – og kan man lave sin egen håndsprit, hvis apoteket er løbet tør?

Håndsprit virker ved at ødelægge cellemembranen

Håndsprit dræber bakterier, virus og mange andre mikroorganismer og desinficerer derved hænderne.

Effekten skyldes håndsprittens indhold af alkohol på mindst 60 procent, som ødelægger mikroorganismernes cellemembran med en nærmest eksploderende effekt.

Cellemembraner består af fedtstoffer og proteiner, og alkohol har en skadelig virkning på begge komponenter.

Alkoholmolekyler kiler sig ind mellem fedtstofmolekyler i cellemembranen, så den kollapser.

Proteinerne er meget lange molekyler, der ligesom en sammenfiltret ledning er foldet på en helt bestemt måde.

Hver enkelt fold er vigtig for, at proteinet fungerer korrekt, men alkohol kiler sig ind mellem folderne og retter dem ud, hvilket ødelægger proteinet.

Sådan springer alkohol bakterier i stykker

Håndsprit angriber virus og bakterier på to fronter ved både at gennemhulle cellemembraner og slukke for proteiners funktion.

Håndsprit på hud
© Claus Lunau & Shutterstock

Håndsprit mod coronavirus

God håndhygiejne er ifølge myndighederne et af de bedste forsvar mod den nye coronavirus. Bedst er det, hvis du kan komme til at vaske dine hænder med vand og sæbe.

Sæbe kan nemlig effektivt opløse virussens beskyttende fedtmembran og gøre den inaktiv.

Hvis ikke du har adgang til vand og sæbe, er håndsprit et godt alternativ.

Håndsprit med en opløsning på 60-80 procent ethanol kan, ligesom sæben, opløse coronavirussens fedtmembran. Det skal dog være en alkoholprocent i det leje, da en lavere ethanolprocent ikke virker så godt. Alkohol som fx whisky og vodka med 40 procent ethanol vil fx ikke kunne opløse virussen ligeså effektivt.

Håndsprit