Astronauter skal sove vintersøvn

Nye forsøg viser, at mus og rotter kan manipuleres til at gå i dvale, selvom de ikke gør det naturligt. Forskerne mener derfor, at det samme er muligt med astronauter på lange rumrejser.

Idéen om at sætte astronauter i en dvaletilstand på lange rumrejser har hidtil været ren science fiction, men nu er den rykket et skridt tættere på virkeligheden.

Forskere fra University of Tsukuba i Japan har fremkaldt dvaletilstanden kunstigt hos mus og rotter, som ellers ikke naturligt sover vintersøvn.

Flere pattedyr kan nedsætte deres kropsfunktioner i de måneder, hvor der er mangel på føde. Det gælder for eksempel bjørne, pindsvin og flagermus, men også enkelte primater som lemurer. Fælles for dem er, at de sænker deres kropstemperatur og hjerterytme, så kroppen bruger et minimum af energi.

Forskere sender mus i dvale

Aktivering af såkaldte Q-neuroner i hjernen kan sende mus i en dvalelignende tilstand, viser et nyt, banebrydende forsøg.