Blodpåsar med olika blodgrupper

Blodet bestemmer dit helbred

Forskning viser, at din blodtype er nært forbundet med din sundhed. Nogle blodtyper giver fx forøget risiko for hjerte-kar-sygdomme og hukommelsesbesvær, mens blodtype 0 beskytter mod kræft.

De forskellige blodtyper er et mysterium for læger, der siden opdagelsen i 1901 har gættet på, hvad vores blodtype siger om os.

Nu viser forskning, at din blodtype har betydning for, om du bliver ramt af visse sygdomme. Og én blodtype giver bedre odds end alle andre.

Diagram over blodtyper

De fire overordnede blodtyper fordeler sig sådan på verdensplan. Men der forekommer også regionale udsving, og i Latinamerika har rigtig mange fx blodtype 0, mens der er flest skandinaver med blodtype A

© Illustreret Videnskab

Type 0 er kongen af blodtyper

Er dit blod af typen 0, ser du statistisk set frem til et liv uden kræft, hukommelsessvigt og hjerteproblemer.

En undersøgelse har nemlig vist, at folk med blodtype A, B og AB har 15% større risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme end dem med type 0.

Desuden ser det ud til, at blodtype 0 også beskytter kroppen mod kræft.

Forskerne mener, at forklaringen skal findes i, at blodtyper som A, B og AB sætter immunforsvaret på overarbejde, så kroppen langsomt risikerer at udvikle kræft, hvorimod 0 er mildere.

AB blodtype kan give hukommelsesbesvær

En anden opsigtsvækkende undersøgelse viser, at folk med blodtype AB har hele 82% større risiko for at få problemer med hukommelsen end andre blodtyper.

Forskernes forklaring er, at din blodtype bestemmer, hvordan og hvor let blodet størkner, og at nogle blodtyper størkner lettere, så man får små blodpropper og dermed sværere ved at huske.

Forskning: Blodtype 0 mindsker risiko for corona-smitte

Personer med blodtype 0 bliver sjældnere smittet med coronavirus sammenlignet med blodtyperne A, B og AB. Det viser et stort dansk forskningsprojekt fra Aarhus Universitet og Syddansk Universitet.

Forskerne har taget udgangspunkt i 473.654 danskere, der er blevet testet for coronavirus og sammenlignet dem med en kontrolgruppe på mere end 2,2 millioner mennesker.

Blandt de 7422, der fik et positivt testsvar, var der færre, der havde blodtype 0 og flere, der havde blodtype A, B eller AB.

Helt konkret er risikoen for at få coronavirus 13 procent mindre, hvis man har blodtype 0 - og det er uanset, om man er rhesus positiv eller negativ.

Blodtype 0 er altså ikke en garanti mod smitte, og forskerne opfordrer derfor til, at man følger myndighedernes forholdsregler uanset hvilken blodtype, man har.

Hvorfor blodtype 0 har betydning for corona-smitte er endnu uvist, og derfor er yderligere forskning også nødvendig. Forskerne bag projektet håber på, at den nye viden kan gøre os klogere på, hvordan vi kan behandle og forebygge coronavirus.

Blodtype A og AB kan give alvorligt corona-forløb

Hvor blodtype 0 kan give en vis beskyttelse mod coronavirus, tyder det på, at blodtype A og blodtype AB kan øge risikoen, ikke bare for smitte, men også for et alvorligt sygdomsforløb med COVID-19. Det konkluderer en canadisk undersøgelse, der har set på 95 alvorligt syge corona-patienter.

Ifølge forskerne havde patienter med blodtype A eller blodtype AB oftere behov for respirator, hvilket kan indikere, at de i højere grad fik skader på lungevæv som følge af infektionen.

Patienterne med blodtype A eller blodtype AB havde også højere rater af nyresvigt, og generelt var de længere på intensivafdelingerne end patienter med blodtype 0 eller blodtype B.

Ny amerikansk forskning har set nærmere på blodtype A og har fundet ud af, at SARS-CoV-2, har et protein, RBD, der ser ud til at foretrække denne blodtype.

Coronavirus bruger proteinet til at binde sig til celler, og sammenlignet med de andre blodtyper, bandt proteinet sig oftere til cellerne i luftvejene hos blodtype A.