Sådan passer du på din krop i karantæne

Hjemmekarantæne kan for mange betyde mere sofa og mindre bevægelse. En undersøgelse viser dog, at selv kortere perioder uden fysisk aktivitet kan have konsekvenser for din sundhed. Heldigvis er der også godt nyt.

Hjemmekarantæne kan for mange betyde mere sofa og mindre bevægelse. En undersøgelse viser dog, at selv kortere perioder uden fysisk aktivitet kan have konsekvenser for din sundhed. Heldigvis er der også godt nyt.

Millioner af mennesker er i øjeblikket i karantæne – enten selvvalgt eller på lægens ordre. Det betyder, at meget af hverdagen pludselig er begrænset til hjemmets fire vægge, hvilket let kan sende det fysiske aktivitetsniveau i bund.

Men det kan have store konsekvenser for din generelle sundhed.

To ugers inaktivitet påvirker kroppen

I en engelsk undersøgelse så forskere på, hvad der sker, hvis fysisk aktive, yngre (18-50 år) mennesker med en BMI på mindre end 30 pludselig var inaktive i to uger.

Før forsøget gik alle testpersonerne omkring 10.000 skridt om dagen, og under forsøget var aktivitetsniveauet reduceret til maksimum 1500 skridt om dagen. Der var ingen ændring i testpersonernes diæt.

Efter to ugers inaktivitet målte forskerne følgende ændringer i testpersonernes sundhed:

  • Et fald på fire procent i fysisk form
  • En stigning på lidt under en cm i taljemål
  • En stigning på 0,2% i leverfedt
  • En stigning på 0,5% i kropsfedt
  • En let stigning i insulin-resistens
  • En let stigning i en særlig fedt i blodet kaldt triglycerider
  • Dårligere gennemstrømning i kroppens blodkar

Resultaterne viste altså, at selv kortere tids inaktivitet sætter sig i kroppen og øger risikoen for sygdomme som fx diabetes og hjerte-kar-sygdomme.

Den gode nyhed - du kan genoprette din sundhed

Heldigvis er der også en god nyhed. Forskerne så også på, hvordan kroppen reagerer, når den fysiske aktivitet bliver genoptaget. Efter to uger med deres normale, aktive livsstil var testpersonernes sundhed stort set tilbage til udgangspunktet.

Undersøgelsen understreger dog, hvor vigtigt det er at få bevæget kroppen hver dag.

Verdenssundhedsorganisationen WHO anbefaler 150 minutters motion i moderat intensitet eller 75 minutters motion i høj intensitet hver uge. Og selvom du er begrænset af karantæne, kan du stadig nå de mål.

Du kan blandt andet gøre følgende:

  • Hold små aktive pauser i løbet af dagen. Det kan være alt fra decideret træning til leg med børnene eller rengøring i hjemmet.
  • Hvis du arbejder hjemmefra, så husk at skifte stilling - hvis det er muligt, er det godt at stå op flere gange i løbet af dagen.
  • Gå eller løb en tur udenfor – men husk at holde god afstand til andre mennesker.