Sandheden om vitaminer

Vitaminer er essentielle for, at kroppen fungerer, men de skal komme fra kosten, ikke fra piller.

Shutterstock

Vitaminpiller forlænger dit liv - NEJ

Kroppen kan ikke selv bygge vitaminer fra bunden. Derfor har vi brug for vitaminer eller deres forstadier, provitaminer, igennem kosten for at undgå sygdomme som blodmangel, skørbug og engelsk syge.

Effekten af vitaminpiller er meget svær at undersøge, fordi vitaminer kommer fra mange kilder, men meget tyder på, at vitaminer i pilleform ikke forlænger vores levetid.

En stor 2019-undersøgelse fra det private forskningsuniversitet Tufts University fandt således ingen signifikant sammenhæng mellem livslængde og at indtage vitaminpiller.

Men den seks år lange undersøgelse af 27.725 voksne amerikanere viste samtidig, at de testpersoner, der indtager tilstrækkeligt med A- og K-vitamin fra naturlige kilder som æg, gule og orange frugter og bladgrønt har en statistisk underdødelighed og derfor i praksis en længere levetid.

Undtagelsen er D-vitamin, som myndighederne i Nordeuropa typisk anbefaler ekstra af i vinterhalvåret; fx tilråder det danske sundhedsvæsen tilskud af D-vitamin fra september til maj.

Vitaminer hjælper enzymer

Enzymer får kemiske reaktioner i kroppen til at gå hurtigere og har brug for bl.a. vitaminer til at blive aktiveret. Ved vitaminmangel forbliver enzymet inaktivt.

Enzym bliver aktiveret

Vitaminet kobler sig til enzymet som en nøgle i en lås. Først nu er enzymet aktivt og kan fungere som en katalysator, der hjælper celler i deres arbejde.

Aktivt enzym øger fordøjelsen

Det aktive enzym kan nu omdanne såkaldte substrater (det molekyle, enzymet virker på) og sætte fart på kroppens funktioner som fx fordøjelsen.

Dyre vitaminpiller virker bedre end billige - NEJ