Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Serotoninmolekyl

Serotonin - hvad gør serotonin?

I modsætning til den gængse opfattelse, spiller ​​serotonin ikke kun en rolle i dit mentale velbefindende. Signalstoffet udfører en række funktioner i din krop, holder dit humør i balance og er muligvis livsforlængende.

Shutterstock

Hvad er serotonin?

Serotonin er et signalstof - også kaldt en neurotransmitter - der også går under navnet 5-hydroxytryptamin (5-HT). Signalstoffer er vigtige for kroppen, da de fungerer som en slags budbringer og bindeled mellem forskellige funktioner i menneskekroppen.

Serotonin er kendt som et af de fire lykkestoffer, der hver har forskellige opgaver og som i alt tæller:

  • Serotonin
  • Dopamin
  • Endorfiner
  • Oxytocin

Alle fire stoffer er såkaldte monoaminer. Monoaminerne inkluderer også adrenalin, norepinephrin, melatonin og normelatonin.

Hvad gør serotonin?

Som neurotransmitter i centralnervesystemet er serotonin nødvendigt for flere hjernefunktioner, som fx: humør, søvn, appetit, opførsel og angst.

Mere end 95 procent af kroppens serotonin findes dog udenfor centralnervesystemet.

Serotonin spiller fx også en rolle i maven i det såkaldte enteriske nervesystem. Her bidrager det med neurologisk kontrol af tarmens mobilitet og sekretion.

Dertil indgår serotonin også i processer som blærefunktion, åndedrætsfunktion, hæmostase (blodets evne til at koagulere), blodkarudvidelse og immunfunktioner.

Illustration af synapser

Serotonin er et signalstof, der udveksler information mellem nerveceller.

© Shutterstock

Serotonin gør dig glad og forlænger dit liv

Selvom serotonin spiller en rolle i mange af kroppens funktioner, er lykkestoffet især forbundet med vores humør.

Flere undersøgelser har vist, at et lavt serotonin-niveau fører til et dårligere humør, og at højere niveauer i blodet giver bedre humør. Og hvordan vi har det har konsekvenser for vores videre liv.

I en undersøgelse, hvor deltagere med en medianalder på 22 år fik lov til at skrive selvbiografier viste det sig, at de, der havde en positiv holdning til livet, i gennemsnit levede 10 år længere end dem, der var mindre positive.

Heldigvis er der måder, hvorpå man kan øge sit serotonin-niveau.

SSRI’er kan genoprette serotonin-niveauet

Forskere har i over 50 år undersøgt forskellige måder at øge serotonin-niveauet i kroppen på.

For mennesker, der er blevet diagnosticeret med angst, depression eller tvangslidelse, findes der forskellige lægemidler som fx selektive serotonin-genoptagelsesinhibitorer - de såkaldte SSRI’er.

De aktive stoffer i SSRI’er er fx: fluoxetin, citalopram og paroxetin. SSRI'er virker ved at genopretter hjernens evne til at absorbere serotonin og leverer altså ikke selve neurotransmitteren.

Piller fra et pilleglas

Særlig medicin kan hjælpe hjernen med at absorbere serotonin ved depression

© Shutterstock

Naturlige måder at øge serotonin-niveauet på

Forskning har i tidens løb også set på, hvordan man kan øge serotonin-niveauet uden brug af medicin.

1. Tænk positivt

En undersøgelse fra 2007 peger på, at interaktionen mellem serotonin og humør kan finde sted i to retninger. Indholdet af serotonin påvirker humøret, men når du er i godt humør, øger det også dit serotonin-indhold.

Positiv tænkning

Positiv tænkning er en naturlig kilde til serotonin.

© Shutterstock

2. Gå ud i Solen

Forskere har længe vidst, at lysterapi kan behandle depression. Derudover tyder forskning på, at lys også påvirker serotonin.

Det er fx påvist, at mennesker, der dør i vintermånederne, ofte har lavere niveauer af serotonin i blodet (efter døden) end dem, der dør i sommermånederne. Dertil har forsøg med rotter vist, at serotonin-niveauet er højest på det lyseste tidspunkt af dagen.

Et af de vigtigste byggesten i serotonin er aminosyren tryptophan, og forskning har vist, hvordan symptomer på akut tryptophan-mangel bliver bedre, når patienter udsættes for stærkt lys (3000 lux).

At gå ud i Solen eller endda bare udsætte sig for stærkt lys kan altså hjælpe med at øge serotonin-niveauet.

3. Dyrk motion

Undersøgelser har vist, at konditionstræning som fx løb kan have en gavnlig virkning på serotonin i kroppen.

Det skyldes, at muskelaktivering ved motion omdirigerer andre sammenkædede aminosyrer til musklerne i stedet for hjernen, hvor de normalt ligger i konkurrence til byggestenen af serotonin, tryptophan, om at krydse blod-hjerne-barrieren.

Uden konkurrencen fra de de andre aminosyrer, er der en større chance for at tryptophan formår at krydse barrieren og danne serotonin.

4. Husk proteinerne

Tryptophan findes især i proteiner. Derfor kan forskellige proteinkilder hjælpe med at øge serotonin-niveauet.

Spis fx:

  • Kylling og kalkun
  • Æg
  • Laks
  • Frø og nødder
  • Sojabaserede fødevarer (f.eks. Tofu)
  • Mejeriprodukter
  • Banan, avocado, ananas, blomme, melon og kiwi
  • Tomat og aubergine
Bananer

Fødevarer rig på tryptophan inkluderer for eksempel: banan, kiwi og laks.

© Shutterstock

Læs også:

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul