Serotonin nervecelle

Serotonin – derfor er det vigtigt for dig

Signalstoffet serotonin er vigtigt for din krop. Det spiller en stor rolle for dit mentale velbefindende, holder dit humør i balance, udfører en række vigtige funktioner og er muligvis livsforlængende. Bliv klogere på serotonin her.

Signalstoffet serotonin er vigtigt for din krop. Det spiller en stor rolle for dit mentale velbefindende, holder dit humør i balance, udfører en række vigtige funktioner og er muligvis livsforlængende. Bliv klogere på serotonin her.

Shutterstock

Serotonin bliver ofte sat i forbindelse med dit humør og mentale tilstand, men signalstoffet har også andre vigtige funktioner i din krop.

Her i artiklen kan du blive klogere på, hvad serotonin er, hvilken funktion det har i kroppen, og om du kan øge dit serotonin-niveau naturligt.

Læs med og få svar på alt, du skal vide om det lykkeskabende signalstof.

FAQ om serotonin

Hvad er serotonin?

Serotonin er et signalstof - også kaldt en neurotransmitter - der går under navnet 5-hydroxytryptamin (5-HT).

Stoffet forbindes ofte med lykke, glæde og en følelse af at være veltilpas, men det har også stor betydning for søvn, hukommelse og appetit.

Serotonin befinder sig primært i centralnervesystemet og i tarmene, og mangel på serotonin i hjernen kan føre til depression.

Serotonin-molekyle

Serotonin eller 5-hydroxytryptamin (5-HT) er et multifunktionelt signalmolekyle.

© Shutterstock

Hvordan dannes serotonin?

Tryptophan er en væsentlig aminosyre i dannelsen af serotonin i kroppen.

Tryptophan er en essentiel aminosyre, hvilket betyder, at den ikke bliver dannet i kroppen af sig selv. Aminosyren kan derimod findes i fødevarer, hvilket serotonin ikke kan.

Du kan finde tryptophan i det meste proteinholdige mad som fx kød, fisk og æg. Men også spinat, mælk, nødder og kerner indeholder aminosyren.

Spiser du fødevarer, der indeholder meget tryptophan, vil der komme en stigning af serotonin i kroppen.

Ligeledes vil en usund livsstil med blandt andet alkohol og rygning sænke dit niveau af serotonin.

Video: Få serotonin forklaret på 2 minutter

Funktion: Hvad gør serotonin i kroppen?

Som neurotransmitter i centralnervesystemet er serotonin nødvendigt for flere hjernefunktioner, som fx humør, søvn, appetit, opførsel og angst.

Mere end 95 procent af kroppens serotonin findes dog uden for centralnervesystemet.

Serotonin spiller også en rolle i maven i det såkaldte enteriske nervesystem. Her bidrager det med neurologisk kontrol af tarmens mobilitet og sekretion.

Dertil indgår serotonin også i processer som blærefunktion, åndedrætsfunktion, hæmostase (blodets evne til at koagulere), blodkarudvidelse og immunfunktioner.

Illustration af synapser

Serotonin er et signalstof, der udveksler information mellem nerveceller.

© Shutterstock

Gør serotonin dig gladere og lykkeligere?

Serotonin gør dig gladere og lykkeligere.

Selvom serotonin spiller en rolle i mange af kroppens funktioner, er lykkestoffet især forbundet med vores humør.

Flere undersøgelser har vist, at et lavt serotonin-niveau fører til et dårligere humør, og at højere niveauer i blodet giver bedre humør. Og hvordan vi har det, har konsekvenser for vores videre liv.

I en undersøgelse, hvor deltagere med en medianalder på 22 år fik lov til at skrive selvbiografier viste det sig, at de, der havde en positiv holdning til livet, i gennemsnit levede 10 år længere end dem, der var mindre positive.

Heldigvis er der måder, hvorpå man kan øge sit serotonin-niveau.

Hvad kan være skyld i et lavt niveau af serotonin?

Et lavt niveau af serotonin i kroppen kan skyldes flere ting, men ofte ses det når:

  • Kroppen producerer ikke nok serotonin.
  • Kroppen ikke bruger serotonin effektivt, fx på grund af mangel af serotonin-receptorer eller at receptorerne ikke virker, som de skal.
Receptor Serotonin
© Shutterstock

Hvad er en receptor?

Receptorer er store proteinmolekyler, der sidder i cellemembraner dvs. i cellens væg.

Når signalstoffer som fx serotonin, dopamin eller østrogen binder sig til bestemte receptorer, sender receptoren signaler ind til cellen, som kan igangsætte forskellige processer og reaktioner. Det kan fx være, at cellen deler sig, danner et hormon, vokser, bevæger sig osv.

Meget medicin er bygget på dette princip. Det vil altså sige, at medicinen binder sig til receptorer for at blokere signalstoffer - eller for at få cellen til at gøre mere eller mindre af noget.

Hvordan får jeg mere serotonin?

Forskere har i over 50 år undersøgt forskellige måder at øge serotonin-niveauet i kroppen på.

For mennesker, der er blevet diagnosticeret med angst, depression eller tvangslidelse, findes der forskellige lægemidler som fx selektive serotonin-genoptagelsesinhibitorer - de såkaldte SSRI’er.

De aktive stoffer i SSRI’er er bl.a:

  • Fluoxetin
  • Citalopram
  • Paroxetin.

SSRI'er virker ved at genoprette hjernens evne til at absorbere serotonin og leverer altså ikke selve neurotransmitteren.

Piller fra et pilleglas

Særlig medicin kan hjælpe hjernen med at absorbere serotonin ved depression

© Shutterstock

4 tips til at øge dit serotonin-niveau naturligt

Forskning har i tidens løb også set på, hvordan man kan øge serotonin-niveauet uden brug af medicin.

Positiv tænkning
© Shutterstock

1. Tænk positivt

En undersøgelse fra 2007 peger på, at interaktionen mellem serotonin og humør kan finde sted i to retninger. Indholdet af serotonin påvirker humøret, men når du er i godt humør, øger det også dit serotonin-indhold.

Person ligger i solen
© Shutterstock

2. Gå ud i Solen

Forskere har længe vidst, at lysterapi kan behandle depression. Derudover tyder forskning på, at lys også påvirker serotonin.

Det er fx påvist, at mennesker, der dør i vintermånederne, ofte har lavere niveauer af serotonin i blodet (efter døden) end dem, der dør i sommermånederne. Dertil har forsøg med rotter vist, at serotonin-niveauet er højest på det lyseste tidspunkt af dagen.

Et af de vigtigste byggesten i serotonin er aminosyren tryptophan, og forskning har vist, hvordan symptomer på akut tryptophan-mangel bliver bedre, når patienter udsættes for stærkt lys (3000 lux).

At gå ud i Solen eller endda bare udsætte sig for stærkt lys kan altså hjælpe med at øge serotonin-niveauet.

To mennesker der løber
© Shutterstock

Dyrk motion

Undersøgelser har vist, at konditionstræning som fx løb kan have en gavnlig virkning på serotonin i kroppen.

Det skyldes, at muskelaktivering ved motion omdirigerer andre sammenkædede aminosyrer til musklerne i stedet for hjernen, hvor de normalt ligger i konkurrence til byggestenen af serotonin, tryptophan, om at krydse blod-hjerne-barrieren.

Uden konkurrencen fra de de andre aminosyrer, er der en større chance for at tryptophan formår at krydse barrieren og danne serotonin.

Råvare med meget protein
© Shutterstock

Husk proteinerne

Tryptophan findes især i proteiner. Derfor kan forskellige proteinkilder hjælpe med at øge serotonin-niveauet.

Spis fx:

  • Kylling og kalkun
  • Æg
  • Laks
  • Frø og nødder
  • Sojabaserede fødevarer (f.eks. Tofu)
  • Mejeriprodukter
  • Banan, avocado, ananas, blomme, melon og kiwi
  • Tomat og aubergine

Hvad er serotonin syndrom?

Serotonin syndrom kan opstå, hvis man tager medicin, kosttilskud eller ulovlige stoffer, som giver et højt niveau af serotonin i kroppen.

Kroppen, nervecellerne og hjernen har brug for serotonin, for at kunne fungere. Men hvis kroppen får for meget serotonin, kan den reagere negativt.

Symptomer på serotonin syndrom kan være rysten, uro, svedeture, hurtig puls, diarré, hovedpine og tab af kontrol over musklerne.