Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sådan undgår du tømmermænd

Sådan undgår du tømmermænd

Tømmermænd er ingen spøg. Vil du undgå, at kraniet værker dagen derpå, er her en stribe gode råd til at undgå tømmermænd.

Tømmermænd. Ondt i håret. Håndværkere fra Helvede.

Grimt barn har mange navne, og hvad de end kaldes, er det ingen spøg at vågne dagen derpå med et hoved, der føles, som om nogen opererer på det med et trykluftsbor.

Hvis du kender til tømmermænd - eller kender nogen, der kender nogen - er der hjælp at hente med denne guide til at undgå tømmermænd, når det har taget overhånd med indtaget af alkohol aftenen før. Vi garanterer ikke, at du slipper helt, men en kombination af nogle af disse råd skulle gerne mindske tømmermændenes ubehagelige banken.

Hvorfor får du tømmermænd?

Alkohol indeholder etanol og små mængder metanol, bedre kendt som træsprit. Etanol er det stof i alkoholen, der virker berusende på hjernen. Metanolen fremkalder tømmermændene, da det under forbrændingsprocessen afgiver et giftstof.

Både etanol og metanol nedbrydes af de samme enzymer i leveren, men ikke lige hurtigt, forklarer læge Jerk W. Langer.

Metanol er nemlig længere tid om at nedbrydes, og når etanolen er væk, nedbrydes metanolen hurtigere, hvorved koncentrationen af giftstofferne øges. Resultatet er tømmermænd.

Da indholdet af metanol er forskelligt i forskellige alkoholiske drikke, er det ikke ligegyldigt, hvad slags sprut, du drikker. Til gengæld giver selv små mængder alkohol tømmermænd.

Sådan undgår du tømmermænd

Forsøg så vidt muligt, at undgå tømmermænd med disse tre råd. Har du succes med at overholde disse, behøver du ikke engang at ligge en hel dag med tømmermænd.

Drik masser af vand

Du kan undgå tømmermænd, eller i det mindste tage toppen, ved at drikke vand - rigeligt med vand hele aftenen. Derved forebygger du tørst, og især væskemangel når du vågner.

Slut evt. med en sportsdrik, som tilfører kroppen salte og druesukker. Og drik et STORT glas vand, inden du lægger dig til at sove branderten ud. Hvis du er i stand til det.

Drik ikke på tom mave

Alkohol går hurtigere i blodet, hvis din mave er tom. Indtager du alkohol i forbindelse med et måltid, forsinkes optagelsen af alkohol.

Drik lys alkohol

Hold dig til lys alkohol, fx hvidvin, vodka og gin, frem for mørke drikke som rødvin, rom, whisky og cognac. Mørk alkohol indeholder flere giftstoffer, herunder methanol.

Whisky indeholder fx 4 gange så meget methanol som vodka.

Er du kvinde, bør du drikke mindre alkohol end mændene. Kvindekroppen indeholder mindre vand end mænds, så den samme mængde alkohol giver en større promille hos kvinder.

Undgå tømmermænd med lys alkohol
© Shutterstock

Sådan kurerer du tømmermænd

Er du nået dertil, hvor du er vågnet op med en slem hovedpine og en krop, der nu giver efter for dine tømmermænd? Så er der heldigvis en kur mod tømmermænd her.

Drik vand og spis ordentligt

Det, du indtager, har stor effekt på dine tømmermænd. Igen er det en god ide, at drikke rigeligt med vand.

Alkohol er vanddrivende, og får kroppen til at mangle væske. Nyrerne danner en uforholdsmæssig stor mængde urin, og du mister mere væske, end du drikker. Derned bliver du dehydreret, og det giver tørst og hovedpine. Så drik masser af vand, og mælk er også en god ide.

Selvom en kop kaffe kan virke tillokkende, bør du lade være. Kaffe er vanddrivende, så te er bedre, hvis drikken skal være varm.

Når det kommer til maden dagen efter en bytur, er det ofte en burger og fritter, der virker som et tillokkende måltid mod tømmermænd. Du bør dog tage fed og tung mad med måde, da det kan gøre kvalmen værre - bananer, suppe og yoghurt er meget bedre mod tømmermænd.

Snup én reparationsbajer

En enkelt øl om morgenen efter en våd aften kan være en god ide. En lille ny dosis etanol dulmer nedbrydningen af metanol så meget, at der udskilles færre giftstoffer ad gangen.

Den bedste reparationsdrik med alkohol er ifølge Jerk Langer en banan-vodka-smoothie. Banan får hjernen til at danne humørstoffet serotonin, mens det lille skvæt vodka som beskrevet ovenfor nedsætter mængden af det tømmermænds-fremkaldende giftstof.

Sov længe

En del af næste dags tømmermænd skyldes vandtabet og dårlig søvn. Bliv lidt længere i sengen. Efter en fugtig aften når du ikke så let ned i den dybe søvn, som er en forudsætning for god søvnkvalitet.

Kvæl hovedpinen

Der findes forskellige piller mod tømmermænd, men nogle er bedre end andre. Vælg derfor piller med Paracetamol, som er de mest skånsomme for maven.

Dyrk motion... senere!

Du øger ikke forbrændingen ved dans eller motion, så udskyd løbeturen og træningen. Det belaster bare kroppen yderligere og sender leveren på overarbejde, så giftstofferne fra alkoholen nedbrydes langsommere.

Men det er en god ide med frisk luft - så gå evt. en tur med dine tømmermænd.

Læs også:

alkohol pots
Fødevarer

Alkohol - Hvornår blev det opfundet?

1 minut
Kroppen

Kan man vænne sig til at drikke meget?

1 minut
Sygdomme

Alkohol mindsker risikoen for diabetes

0 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul