Sådan undgår du tømmermænd

Sådan undgår du tømmermænd

Tømmermænd er ingen spøg. Vil du undgå, at kraniet værker dagen derpå, er her en stribe gode råd til at undgå tømmermænd.

Tømmermænd er ingen spøg. Vil du undgå, at kraniet værker dagen derpå, er her en stribe gode råd til at undgå tømmermænd.

Tømmermænd. Ondt i håret. Håndværkere fra Helvede.

Grimt barn har mange navne, og hvad de end kaldes, er det ingen spøg at vågne dagen derpå med et hoved, der føles, som om nogen opererer på det med et trykluftsbor.

Hvis du kender til tømmermænd - eller kender nogen, der kender nogen - er der hjælp at hente med denne guide til at undgå tømmermænd, når det har taget overhånd med indtaget af alkohol aftenen før. Vi garanterer ikke, at du slipper helt, men en kombination af nogle af disse råd skulle gerne mindske tømmermændenes ubehagelige banken.

Hvorfor får du tømmermænd?

Alkohol indeholder ethanol og små mængder metanol, bedre kendt som træsprit. Ethanol er det stof i alkoholen, der virker berusende på hjernen, mens metanolen er med til at fremkalde tømmermændene.

Metanol er et af flere biprodukter, såkaldte kongener, fra alkoholens gæringsproces, og undersøgelser viser, at mængden af kongener har stor betydning for sværhedsgraden af tømmermændene. Nu flere kongener der er i det, du drikker, desto flere tømmermænd får du.

Både ethanol og metanol nedbrydes af de samme enzymer i leveren, men det sker ikke lige hurtigt. Metanol er længere tid om at nedbrydes, og når ethanolen er væk, nedbrydes metanol hurtigere, hvorved koncentrationen af giftstofferne øges. Resultatet er tømmermænd.

Da indholdet af kongener er forskelligt i forskellige alkoholiske drikke, er det ikke ligegyldigt, hvad slags sprut, du drikker. Farvet spiritus som bourbon indeholder fx 37 gange så mange kongener som vodka.

Kongener er dog ikke den eneste synder, når det kommer til tømmermænd. Ifølge forskere undertrykker alkohol nemlig også et særligt hormon, der hjælper leverens funktion. Og når hormonet bliver blokeret, får din krop brug for at skille sig af med mere væske end normalt.

Derfor tisser du ofte, når du har drukket alkohol, og det kan lede til dehydrering, der igen kan give tømmermændenes karakteristiske hovedpine og svimmelhed.

Sådan undgår du tømmermænd

Forsøg så vidt muligt, at undgå tømmermænd med disse tre råd. Har du succes med at overholde disse, behøver du ikke engang at ligge en hel dag med tømmermænd.

1. Drik masser af vand. Du kan undgå tømmermænd, eller i det mindste tage toppen, ved at drikke vand - rigeligt med vand hele aftenen. Derved forebygger du tørst, og især væskemangel når du vågner. Slut evt. med en sportsdrik, som tilfører kroppen salte og druesukker. Og drik et STORT glas vand, inden du lægger dig til at sove branderten ud. Hvis du er i stand til det.

2. Drik ikke på tom mave. Undersøgelser viser, at alkohol går hurtigere i blodet, hvis din mave er tom. Indtager du alkohol i forbindelse med et måltid, forsinkes optagelsen af alkohol.

3. Drik lys alkohol. Hold dig til lys alkohol, fx hvidvin, vodka og gin, frem for mørke drikke som rødvin, rom, whisky og cognac. Mørk alkohol indeholder flere giftstoffer, herunder metanol. Er du kvinde, bør du drikke mindre alkohol end mændene. Kvindekroppen indeholder mindre vand end mænds, så den samme mængde alkohol giver en større promille hos kvinder.

Undgå tømmermænd med lys alkohol
© Shutterstock

Sådan kurerer du tømmermænd

Er du nået dertil, hvor du er vågnet op med en slem hovedpine og en krop, der nu giver efter for dine tømmermænd? Så er der heldigvis en kur mod tømmermænd her.

Drik vand og spis ordentligt

Det, du indtager, har stor effekt på dine tømmermænd. Igen er det en god ide, at drikke rigeligt med vand.

Alkohol er vanddrivende, og får kroppen til at mangle væske. Nyrerne danner en uforholdsmæssig stor mængde urin, og du mister mere væske, end du drikker. Derned bliver du dehydreret, og det giver tørst og hovedpine.

Når det kommer til maden dagen efter en bytur, er det ofte en burger og fritter, der virker som et tillokkende måltid mod tømmermænd.

Du bør dog tage fed og tung mad med måde, da det kan gøre kvalmen værre. Mad med et højt niveau af kalium, fx bananer og avokado, kan være et bedre alternativ, da din krop, pga. dehydrering, kan mangle det vigtige mineral.

Snup én reparationsbajer

En enkelt øl om morgenen efter en våd aften kan være en god ide. En lille ny dosis ethanol dulmer nedbrydningen af metanol så meget, at der udskilles færre giftstoffer ad gangen.

Sov længe

En del af næste dags tømmermænd skyldes vandtabet og dårlig søvn. Bliv lidt længere i sengen. Efter en fugtig aften når du ikke så let ned i den dybe søvn, som er en forudsætning for god søvnkvalitet.

Kvæl hovedpinen

Der findes forskellige piller mod tømmermænd, men nogle er bedre end andre. Vælg derfor piller med Paracetamol, som er de mest skånsomme for maven.