© Photo by Alora Griffiths on Unsplash
Mennesket - Kroppen

Vejer muskler mere end fedt?

Det er ikke forkert at sige, at muskler vejer mere end fedt. Faktisk næsten 20 pct. mere. Det skyldes, at fedtceller først og fremmest indeholder triglycerider, der er lettere end de proteiner og det vand, som muskelceller er bygget af.

Omkring 87 procent af en fedtcelle er fedt. De sidste 13 procent udgøres blandt andet af cellemembranen, cellens kerne og de mitokondrier, der producerer energi. Muskelceller, også kaldet muskelfibre, er nogle ret specielle celler – først og fremmest fordi de er store. Visse muskelfibre er mange cm lange, fordi de fx går fra den ene ende af den store skråmuskel på låret til den anden.

De meget langstrakte celler er typisk mellem 0,02 og 0,1 mm i diameter. De har flere cellekerner, der ligger med mellemrum nær cellens ydervæg. De er nemlig dannet ved sammensmeltning af et stort antal celler, der er forstadier til muskelfiberen. Normalt har celler ellers kun en enkelt kerne, og størrelsen på dem måles i milliontedele af en meter.

En typisk fedtcelle er ca. 0,1 mm i diameter. Hovedbestanddelen i muskelceller er lange tråde, der kaldes myofibriller. De får musklerne til at trække sig sammen. De sidder i længderetningen af muskelcellen og er hovedsageligt opbygget af proteinerne actin og myosin. Desuden er cellerne meget rige på mitokondrier, der producerer den kemiske energi, som myofibrillerne skal bruge for at trække sig sammen.

Alt i alt er muskelceller rige på grundstoffer, der er tungere end de grundstoffer, der er flest af i fedtceller. Derfor vejer en kubikcentimeter muskel 1,06 gram, mens samme volumen fedtvæv vejer 0,9 gram.